Varmtvandsbeholder - hvad er hvad?

Vi har overtaget et sommerhus, og jeg prøver at greje, hvordan varmtvandsbeholderen fungerer.

Det er to galvaniserede rør på billedet. Den til venstre er udehanen, og den til højre troede jeg egentlig var vand ind huset, men kigger jeg under huset ender den blindt ca. 10 cm over jorden.

Kan det være et afløb?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er JA
Det du viser er sikkert udendørs hane ovre ved væggen. 
Det blå håndtag er dæksel over en pal som bruges til at udløse/teste sikkerheds ventil, og den sorte er lukke hane til varmvandsbeholder og dermed at lukke for det varme vand. I samme unit sidder der også en kontra ventil som hindrer at den naturlige udvidelse af vand der opvarmes, bliver skubbet tilbage i kold vands systemet
Det rør som kommer fra sikkerheds ventil og ned bag varmvands beholder er så afløb fra sikkerheds ventil. Det er helt normalt at der kommer en smule vand ud af denne hver gang der har været brugt varmt vand. 
Røret ved den røde ring er så varmvands rør, som så går til en fordeler hvor der går plastrør ud til hver enkelt vandhane / blandings batteri.
Varmvands beholder er i øvrigt en type som hr både til og afgang i toppen. Hvis der ikke sidder en tømme ventil under beholderen, så er den meget vanskelig at få tømt for vand, i tilfælde af at man vil holde huset uden varme vinteren igennem. 
Vand ind i huset sidder måske sammen med en måler, men måleren kan også sidde i en brønd tæt ved skel / vejen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Tak!!! 😀
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis