Fejl på komfur eller på strømkilde til komfur

Hej alle.
Først og fremmest tak for et kanon forum :) Jeg forsøger igen at få hjælp her! Et lille hovedbrud, måske: 

Vores induktionskomfur, der er 3 år gammelt (og dermed uden garanti) melder periodisk en fejlbesked "E6" i displayet, hvilket betyder "fejl på strømkilde". Fejlbeskeden forsvinder, hvis man afbryder strømmen til komfuret på gruppen og slår den til igen.

Jeg kan ikke finde ud af, om det er komfuret eller elinstallationen, der er fejl på.

På samme gruppe sidder også en ovn, der umiddelbart ikke synes at have problemer. Jeg er dog ikke sikker på at det nødvendigvis ville kunne ses, idet jeg jo ikke ved hvad fejlen består i. I og med der er lys i displayet på komfuret, er der jo strøm :/ Og i øvrigt kan komfuret godt betjenes mens fejlen er der.

Har I et bud på om jeg skal have fat i en elektriker eller firmaet der laver service på komfuret?
Mange tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg hælder til en servicetekniker. En elektriker vil kontrollere forsyningen til komfuret og tjekke dårlige forbindelse ved komfuret. Jeg synes det lyder som en intern fejl i komfuret.
Hvis der er opstået en "løs forbindelse" i dine el-installationer, KAN det medføre en fejl som du beskriver.

Jeg hælder dog mest til, at det er i dit komfur fejlen findes.
- Enten som en opstået "løs forbindelse" - tag evt strømmen fra, og åben indtil kogepladerne og tjek om der er løse ledninger,
- eller fordi "garantien er udløbet". (Er det et forholdsvis billigt komfur, skal der ikke meget til, inden der opstår små afvigelser i elektronikken, som ligger ud over producentens angivne tolerancer. F.eks kan en kraftig opvarmning af en tom pande, påvirke elektronikken under panden, lige præcist nok til at der meldes om fejl, da tolerancen bliver overskredet. 
Når du så afbryder strømmen til komfuret, resetter du elektronikken, og du får først fejlen igen, næste gang du belaster den fejlende elektronik).

Min erfaring er, at det ikke kan betale sig at få det repareret. Lev med det, indtil du vælger at skifte til nyt.

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
Jeg takker. Vil prøve fx ikke at benytte de midterste plader i en periode 
Et forsigtigt bud på E6 fejl er en defekt blæser, YouTube har en del E6 fejl-videoer. Hvis du oplever det kun er nogle af pladerne som er påvirket af fejlen, er der formodentligt mere end een blæser, eks een til hver zone. Defekt blæser ville forklare at berørte plader virker kortvarigt indtil termosikringen slår fra.
Hvilket fabrikat er komfuret?

Jeg beklager den sindssygt lange svartid. Det er et Witt induktionskomfur. Kostede 11.000,- :/

I den forgangne tid har vi fokuseret på at benytte pladerne i venstre side, hvor der aldrig er fejl, og dem i midten. Og der kommer så fejl i højre side ganske ofte, og nogle gange også i midten.

Aldrig fejl i midten alene, så vidt jeg har set.

Fejlene kommer typisk når komfuret er tændt, men af og til også uden det er tændt. Nogle gange kommer de med det samme man tænder komf., andre gange senere.

Problemet kommer også gerne når man har gæster og har brug for alle seks plader...

Jeg overvejer virkeligt at skifte det ud, men da det er bygget ind i bordpladen, skal man jo finde et andet produkt, der passer i samme hul for ikke også at skulle skiften bordpladen. Og hvad så, hvis fejlen faktisk ikke er på komfuret?

Men der har været en elektriker ude og måle, og han sagde der er rigeligt strøm, og vi har haft en servicetekniker fra komfurfirmaet ude, og han kunne ikke se der var noget galt. Så der røg lige 2.000 uden resultat :)

Den grædefærdige
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis