Ny el-installation uden jord

Hejsa, 
Vi har et 60'er hus som vi har fået renoveret - det skal siges at alt, tag, gulv osv er udskiftet og samtidig er der lavet ny elinstallation i det renoverede(Lavet af et firma som har stået for alt) - problemet er at jeg har/er ved, at få installeret en ladeboks i garagen, og teknikeren der kommer for at installere det, informerer mig om at der slet ikke er lavet jord i huset, ledningerne til jord fra f.eks stikkontakter ender blindt i vores el-skab, så derfor kan han ikke teste laderen - er det lovligt at dem der har renoveret vores hus, ikke sørger for at der er jord i vores installation? Eller skal jeg selv sørge for det...?

Mvh
A
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden.
Ja der skal være ført jord med rundt, men hvis jordledningerne sidder i tavlen, er det nok en forglemmelse.
Så kontakt firmaet, og få den til at tilslutte de manglende jordledninger...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens, 
Tak, og tak for svar :-)
Lade-installatøren sagde at der slet ikke er jord i selve tavlen, så det er mere om jeg selv skal sørge for det, eller dem der har lavet renoveringen skulle ha' sørget for at der var jord tilstede i tavlen, i forbindelse med den nye elinstallation?
Hejsa
Vi boede i et gammelt fredet hus hvor der heller ik var jord. Men det var ingen hændring for at sætte ladestander op. Der bankede han bare et jordspyd i ude ved ladestanderen. 
Hej Simon - det vil sige at det firma der har renoveret vores hus, gerne må installere en ny elinstallation i huset uden jord i tavlen?
Ved ombygninger skal man generelt leve op til gældende regler, dvs. obligatorisk jord. Men medmindre du har betalt for jordforbindelse, er det vel irrelevant om de har gjort noget ulovligt. Du får ikke et gratis jordspyd af den grund, virksomheden kommer bare i problemer.
Få etableret et jordspyd, det er ikke en kompliceret opgave.
Annonce
Hvis renoveringen er udført efter tilbud / som totalentreprise, burde man som ejer kunne forvente at installationen er lovlig. Det jordspyd må etableres uden beregning.

Søren O
Piskeris, selvfølgelig skal der være lavet en fungerende jordforbindelse. Skal vi være flinke og sige, at det er en forglemmelse, så jord etableres vederlagsfrit.

fase
Gratis eller ej kommer jo noget an på hvordan aftalen var da der blev renoveret og hvor længe det er siden. Noget andet er om teknikeren som installerer lade boks har ret i at der ikke er jordspyd. Dette har været et krav fra i hvert fald sidst i 1960`rne 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Erik, jeg er gået ud fra at det ikke er længe siden renoveringen af installationen er foretaget eller i hvert fald inden for den tid, hvor jordledning var et krav. Derfor er mit svar, som det er.

fase
Tak for svar alle sammen - Det er lavet som én totalentreprise, hvor firmaet har stået for alt - der er lavet nyt ledningsnet i det meste af huset, og derfor lavet nye "grupper" i el-tavleskabet(Der burde de vel ha' konstateret den manglende jord) - Fejlen blev opdaget i forbindelse med, at vi gerne ville have en ladeboks op til vores bil, hvor vi blev gjort opmærksom den manglende jord i tavleskabet - Det er mere hvem der er ansvarlig for om det er gjort korrekt, end det det koster at få etableret i jord. Bliver eller skal der eks udarbejdes en el rapport når arbejdet er afsluttet/færdigmeldt?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis