Borer skævt med borehammer

Hejsa
Jeg har armeret betonvægge og skulle hænge en hylde op. Fik tegnet to huller i vatter. Lavede et lille mærke i væggen med sådan en spids. Og derefter borede jeg med borehammer med SDS-bor. Desværre endte det ene hul med at være 3-4 mm højere end det andet.

Jeg lavede to nye huller 1,5 cm til venstre. Denne gang var jeg meget omhyggelig og borede endnu mere stille og roligt fra start. Igen var det ene hul 3-4 mm højere end det andet.

Jeg går ud fra, det er fordi borehammer let skrider. Skal jeg borer for med et mindre bor (men det vil vel også skride), lave et større hul med den der spids (det virker bare svært, da det er armeret beton) eller skal jeg måske slå hammerfunktionen fra (men kan jeg så overhovedet bore i væggen)? Er der en typisk tilgang jeg overser?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor de første 5 mm uden slagfunktionen, og hold maskinen vinkelret på væggen. Så løber boret ikke.

Selvbygger med stort S. 
Du er nok for forsigtig. Der skal ordentligt tryk bag en borehammer. Placer borspidsen og tryk til før du starter maskinen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis boret er slidt er det svære at styre, og kvalitetsbor er bedre end de helt billige, til at centrere så "hullet" ikke skrider.

Nu ved jeg ikke hvor meget de hylder skal bære, men har man fået hullet lidt forskudt, kan man sætte skruen ind mellem rawpluk og yderdiameter af hullet.. Men så holder skruen ikke helt så godt fat..
(bank nogle tændstikker eller andet ind i rawpluken, hvor skruen skulle have siddet)

Vi prøver igen, i morgen --
En anden idé er at anvende en stump malertape hvor du skal bore. På tapen kan du så slå et kryds (eller rettere et kors), så kan du lettere se hvis boret bevæger sig væk fra din centermarkering. Er det tilfældet, kan man vippe maskinen lidt i den rigtige retning, så hullet alligevel ender nogenlunde præcist. Smutter det alligevel lidt, er je_ns's råd ovenfor værd at følge :-)

Med venlig hilsen

Anders

Jo større bor man starter med jo større chance er der for at boret skrider.
Start altid med Ø4 eller Ø5 bor. 
Det bedste er at bruge en Borelære, i form som f.eks. en træplade eller lignende, med samme størrelse hul som boret.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også