Plan før lægning af gulv eller fliser

Hej LDS

Jeg er nysgerrig på, om folk tegner og laver beregninger, inden de går i gang med at lægge gulv, fliser eller at sætte klinker op. Jeg har kun selv erfaring med at lægge gulv, men hvis det er et rum med skæve vægge eller mange kanter, der er semi-parallelle med gulvets retning, så bruger jeg gerne flere timer på at måle op, tænke, måle efter, tænke lidt mere, komme frem til en passende bredde på det første bræt, måle en sidste gang osv. Jeg synes så til gengæld også, at resultatet bliver rigtig pænt og uden nogen overraskelser undervejs. Jeg frygter dog lidt den dag, at konen vil have små klinker sat i sildebensmønster på en skæv væg med masser af stikkontakter. Og jeg har nu flere gange oplevet (igennem bekendte), at håndværkere enten har brugt ualmindelig lang tid på at sætte klinker op, eller direkte adspurgt har sagt, at de ikke kunne finde ud af at lægge i et bestemt mønster, hvilket jeg egentlig godt kan forstå.

Hvordan i tilgår opgaven, og hvad er jeres erfaringer?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stramme mål er betegnelsen for at lægge en plan for fliselægningen før man går i gang - en målfast tegning.
De fleste bruger dog setuppet med at starte i et hjørne og så følge en af væggene, og så lade fliserne fløge med derudaf.

Og med den metode risikerer man vel at ende op med sådan noget her? Altså hvor man i stedet burde have startet med en halv flise, eksempelvis.
Jeg havde en murer der startede på midten af rummet så fliserne blev lagt ud til væggene med skæringer hele vejen rundt.
Det tager længere tid og koster flere fliser, men det skjuler hvis væggene ikke er i vinkelrette i forhold til gulvet.
Hvis man tager udgangspunkt i en væg, så bliver det meget synligt når man når over til den anden væg, hvis denne væg ikke er parallel til den første.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis