Skjule Sonoskabler i gipsvæg?

Vi har fået købt os et par Sonos højtalere, hvor jeg meget gerne vil have gemt ledninger væk.
Se billeder. Vi bor i træhus, så vægge er gips/spåndplade og træskellet.
Min tanke er at få trukket et kabel gennem gipsvæggen ud til dørkarmen - lade ledningen kører ned langs dørkarmen i en kabelbakke og så ind i væggen igen og tilsluttes bagerst i strømstikke i væggen.

På den måde ville kablet være (rimeligt) skjult og altid tilsluttet strøm. 

Jeg prøvede lige at borer et par huller i hver side af toppen, men jeg kan ikke få hul igennem - der er en masse træ derinde :) Har i nogen gode idéer til en løsning her - skal jeg have fat i et langt bor og så bare bore igennem det og håbe at der ikke ligger nogle kabler derinde i forvejen?

Eller har i nogle alternative løsninger til dette?
Optimalt havde vi gennemtænkt dette da vi byggede huset for 10 år siden og havde lavet stømudtag de steder hvor højtalerne sidder :)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det optimale er vel at få en elektriker til at sætte en ny stikkontakt hvor højttaleren er?
Hvis det er en gips/træ væg tænker jeg at du kan være så heldig at trække det direkte fra stikkontakten og op. (Uden at skulle ud i døren )
Jeg har prøvet om jeg kunne skubbe en tynd metalpind direkte op fra strømudtaget - men der er indvendigt træ i vejen, desværre :( Derfor min alternative løsning, men at få det ud til karmen og ind igen. Der er kun lige en 30-35 cm ca.
Du må ikke skjule ledningen i væggen. Hvis du vil have 230V skjult i en væg skal det laves som fast installation. Det kunne være en stikkontakt som nævnt.

Du kan føre ledningen pænt i en kabelkanal.
Man kan få nogle som er ret små.
GodeVen skrev den 13-11-2023 15:04:10

Du må ikke skjule ledningen i væggen. Hvis du vil have 230V skjult i en væg skal det laves som fast installation. Det kunne være en stikkontakt som nævnt.

Hvis han vælger at få lavet fast installation, må man så sætte et firkantet fuga lampeudtag bag højtaleren istedet for en stikkontakt? 

Annonce
Tusse67 skrev den 13-11-2023 17:29:33

GodeVen skrev den 13-11-2023 15:04:10

Hvis han vælger at få lavet fast installation, må man så sætte et firkantet fuga lampeudtag bag højtaleren istedet for en stikkontakt? 

Ja.

fase
Du har nok dine grunde til ikke at gøre det, men første regel ang. montering af lyd og billede er at TV skal sidde i øjenhøjde, og højtalere i ørehøjde 🫢

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det kan vist være ligemeget med de små dåse størrelse højttalere.

Men med rigtige højttalere har du selvfølgelig helt ret😁

Elektronikteknikeren
Jeg er ret glad for mine små dåser! :)

Men ja, jeg havde også overvejet at sætte et lille lampeudtag under højtalerne istedet.
Men selve føringen af kablet ville jo skulle det samme. Altså ud igennem væggen - ned langs karmen - og ind til strømmen igen.

Og så er vi tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Jeg har boret hul fra hver siden i håb om at der var hult derinde, så jeg kunne fiske et kabel igennem. Men det er der selvfølgelig ikke :) Så er det et forsøg hver at få et rigtig langt bor og bare jorde den igennem?

Alternativt skal jeg kører kabeler til den faste installation i kabelkanaler, men det ville klart være pænest hvis de blev gemt lidt væk.
Du skriver i et tidlige indlæg at der er træ i væggen. Du kan bore et hul i det lodrette træ ved at forsyne dit bor med en forlænger, som kan spænde et fladbor fast med en pinolskrue. Bor lidt skråt nedefra og op.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis