Forskalling og hvordan det sættes op

Jeg skal have nyt gipsloft med spots i mit 220 cm brede aflange køkken som er 7 meter langt.
Vil skrue høvlet forskalling 19x100 med 30 cm afstand på det eksisterende gipsloft.

Mit strøm udtag sidder midt på langsiden og tænker at trække el kabler ud til midt på loft og trække ned i midten af loftet til begge ender af det lange loft.

Forskalling tænker jeg at montere 1 cm fra væg ud til ca midten og lade et par cm være til kablerne og så forskalling på den anden side til 1 cm fra væggen.

Vil så sætte X antal spots op og lige teste hvor de skal sidde og hvilke typer.

Billede viser et par forskalling som selvfølgelig skal sidde hele vejen og et par spots

Katmus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke godt at skrue under eksisterende gips loft. Du kan ikke være sikker på at der er skruefast alle steder, du får lavere lofts højde, det er næsten sikker at dampspærre ikke er ok. og el dåsen skal flyttes med ned. 
Så pil det gamle loft og forskalling ned og start derfra. Måske kan nogle af de gamle forskallinger bruges. 
Forskalling ude ved væggen skal helt imod væggen. Hvis der skal skyggelister op, så skal stifter have noget at sidde fast i. 
Du kan ikke bare føre et kabel fra det gamle udtag og hen til midten. Skal det gamle lampested fjernes så må alle rør / kabler forlænges eller flyttes. Er det planen at der skal være spot så kan lampestedet lige så godt blive siddende, og så trække installations kabel fra spot til spot hvis man køber nogen med sløjfe mulighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Er der dampspærre i loft mod 1. sal?

Der skal ikke være skyggelister.
Den ene cm var blot fordi at der er LIDT ujævnt hvor loft møder væg..
Loftshøjde er rigelig i forvejen (260 cm) så de 3 cm jeg nupper betyder ikke noget.

Glem det med strømmen. Det har min elektriker allerede styr på.
Var bare for at illustrere hvorfor jeg lavede huller i forskalling.

Katmus
Men er det eksisterende gipsloft lige og er du sikker på at den forskalling som det eksisterende sidder på, sidder ordentligt fast til at kunne bære to gipslofter?
perhans skrev den 13-11-2023 15:06:36

Men er det eksisterende gipsloft lige og er du sikker på at den forskalling som det eksisterende sidder på, sidder ordentligt fast til at kunne bære to gipslofter?

Ja det er lige.

Om det kan bære.... det har jeg svært ved at tro det ikke kan efter jeg har set hvordan dette murermester 50'er hus generelt er samlet.
Jeg har skruet et par forskalling op og det virker som om det er meget solidt det der er bagved.

Katmus
Ok og hvad var spørgsmålet så egentlig, hvis der var nogen.   

m.v.h. Erik
Annonce
Ja sorry... det fik jeg vist ikke skrevet.
Men var egentlig bare om jeg havde glemt noget.
Måden jeg monterer forskalling, fører ledninger og mellemrum ved væg og til ledninger.

Jeg fuger mellem væg og loft, når gips er oppe.

Jeg står selv inde for at det kan bære :-)

Katmus
Ok jeg har givet udtryk for at man skal gå grundig til værks i forberedelser og ikke sætte lag på lag. Men det er dit eget hus så du bestemmer. 

m.v.h. Erik
ok vil jeg overveje så... hører min tømrer om han stadig mener det er ok

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis