Udskiftning af el i gerrigt, stikkontakt og lysdæmper

Hej.

Vi har el i vores gerigter i hele huset (🙄) og huset er fra 1967. Jeg renovere løbende, og skal til det tredje værelse i kælderen. El er lavet således at hvid er fase og sort er nul. Der er ikke installeret jord (desværre).

Anyways, el skal fra gerigt til indmuringsdåse, og i den forbindelse vil jeg have lysdæmper til spots i loftet, når jeg nu er igang. Jeg har vedhæftet et billede af hvorledes det ser ud nu, ift hvorledes det kommer til at se ud med ny stikkontakt og dæmper. Jeg benytter to samlemuffer, da der ikke er plads til tre ledninger i samme tilslutning.

Ser det fornuftigt ud?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I 1967 var det almindeligt med hvid og sort som fase og nul. Den viste afbryder og stikkontakt er af typen smal minitangent. Stikkontakten findes ikke med jord.
De ny, du viser, vil du anbringe i væggen i en indmuringsdåse. Det betyder, at du skal have forlænget det rør, de nuværende ledninger er trukket i. Hvis ledningerne ikke kan nå over i indmuringsdåsen, hvad de sikkert ikke kan, skal der trækkes ny ledninger. Så kan du også få trukket en gulgrøn ledning i. Din ny stikkontakt er med jord, hvilket betyder, at der skal være en aktiv jordledning tilsluttet. Det er forbudt at forlænge ledningerne med muffer gemt bag gerigtet.

fase
Hvis ikke der er jord må du ikke bruge det udtag der.
Jeg må vel ikke bruge noget nyt uden jord? Mufferne skal være i indmuringsdåsen. Men hvis det var en eksisterende installation måtte jeg vel godt udskifte gamle stikkontakter med nye?
Du må gerne udskifte kontakter selv, forlænge/trække nyt/etablere nye dåser kræver autorisation og er ikke lds.
Den viste model af stikkontakt er ikke lovlig hvis der ikke er jord men du kan få en dobbelt eller enkelt i 1,5 med afbryder uden jord, ikke sikker på at 'grisetrynen' fås i 1,5 uden jord.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man må godt udskifte gamle med tilsvarende nye, men det er jo ikke det der er tilfældet her. Du flytter en installation, så det må betragtes som ny installation.
Det er forholdsvis nemt at trække en ny ledning igennem hele installationen så du får aktiv jordleder igennem hele huset. Det er det der skal gøres for at det kan blive lovlig.
Og det er naturligvis autorisations krævende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du må gerne udskifte en eksistende med noget nyt som du selv siger, MEN det er jo ikke en eksistenser installation du skifter du fjerner en eksisterende ig sætter en ny op dette er autoriseret arbejdede, og som de andre siger er det på ingen måder lovligt at bruge den viste stikkontakt uden at den er tilsluttet en aktiv jord. Det er forbudt, noget klamp sjusk og dårligt gør det selv arbejde....kan der ikke trækkes en jordleder med skal der sætttes en stikkontakt op uden jord, det  man godt få....men i  en eksisterende installation må kun udvides med 2 stikkontakter uden jord, skal du sætte mere end det op er der ingen vej uden om når du flytter dem så skal de være med jord. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis