Ventilation: Udsugning eller indblæsning i soveværelse? (fugtproblemer)

Hej,

Vi er ved at bestille ventilationsanlæg i vores lille 86 m2 hus i 1 plan. Vi har meget fugt på vinduet i soveværelset om morgenen når vi vågner. Ventilationsfirmaet vi snakker med, siger der skal være indblæsning i opholdsrum som soveværelset og udsugning i vådrum som badeværelse, køkken og bryggers. Vi er dog i tvivl om det er effektivt nok til at fjerne vores fugtproblem.

Er der nogen med samme scenarie og eller lignende erfaring, der kan komme med deres oplevelser eller andre gode råd? :)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt mere info, alder vinduer, isolering gulv og loft mv.
Få evt. en ventil i vinduet i sove værelset, den kondens vi selv laver, vil sammen med en dårlig/ældre termorude give dug/vand forneden som regel. God udluftning og aftørre vinduer, er den billigste løsning. ( tørre tøj i soveværelse = nogo )
Nye huse med x veksler og 3 lags vinduer, har langt bedre fugtstyring.

Man suger beskidt (og fugtig) luft ud af køkken, bryggers, bad/toilet. Blæser ind i øvrige rum. Den øgede luftcirkulation bør være tilstrækkeligt. Derudover kan man styre fugt niveauet på de fleste aggregater.

I har givetvis et meget køligt soverum?
Der skal være en indblæs i soveværelse. 
Det er oftest en meget dårlig ide at tørre tøj i huset. Det skal man gøre i carport eller til nødt i baggang med åben vindue. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
cdp: beklager. Huset er fra 2001, 86 m2 og i et plan. Nogle af vinduerne har været skiftet grundet en gammel vandskade jeg ikke kender til, men ikke vinduet i soveværelset. Der er allerede ventiler i vinduerne, men selv med disse får vi fugt. Gulv består af 100mm beton, 50mm sundolitt og 180mm lecanødder. Loft består af 1 lag gips, dampspærre og for nu 250mm stenuld.
Vi tørrer ikke tøj i soveværelset, men i stuen med god udluftning.

HrT: Hvorfor blæser man luft ind i soveværelse, i stedet for at suge luft ud, når det nærmest også (i min bog) kan klassificeres som vådrum efter 8 timers søvn?

ev elmand: Du skriver der skal være en indblæs. Mener du der som det mindste skal være en indblæs, så hvis man installerer en udsug skal der også være en indblæs? Eller mener du der kun og udelukkende skal være en indblæs i soveværelse? Du må også gerne besvare samme spørgsmål som jeg giver HrT, hvis du kan :)
Når du blæser luft ind i rummene så bevæger denne luft sig igennem døre til de rum hvor du suger luften ud. Derved har du frisk luft beboelses rum, og du får det luftskifte som giver beder indeklima og lavere fugtighed.
Hvis du suger luften ud i soveværelse så får du luften fra de andre rum denne vej. 
Det er overhovedet ikke ok at tørre tøj i beboelsesrummene når man døjer med fugt. Det kan være hovedårsagen til at der er fugt i soveværelse, fordi der sikkert er lavere temperatur der end der er i stuen, og så fortætter fugten der.
Hvis du vejer en maskinfuld tøj før den er tør og bagefter, så er der ca. 2 - 4 kg i forskel afhængig af hvor godt det er centrifugeret. Det vil sige at der kommer 2 - 4 l vand ud i rummet i løbet af 1 - 1 1/2 døgn. Du kunne jo ikke forestille dig at smide 2 - 4 liter vand på gulvet, med jævne mellemrum. Men det giver samme resultat for dit hus. 

m.v.h. Erik
Annonce
Vi har en Duka one i vores soveværelse, så der er skiftevis  udsugning, og indblæsning, det fungere perfekt.

Hvis man kun suger eller blæser, kræver det at luften kan cirkulere fra/til andre rum, eller der er en friskluftsventil modsat ventilatoren. (ellers er det ikke så effektivt)

Vi prøver igen, i morgen --
Det er en fordel at der f.eks. ikke er dørtrin så der er en sprække under døren. Ellers kan man anbringe både indblæs og udsug i alle rum, og så indstille dem i balance 

m.v.h. Erik
Det er normal praksis at man blæser luft ind i bl.a. soveværelser, for at suge det ud, for det meste under døren, hvor der er en luftspalte, under døren, på ca. 1,5 cm. Lufte bliver så videre udsuget i de "beskidte" rum, køkken, toilet, bad og bryggers.

Det vil være meget atypisk at have både indblæs og udsugning i samme rum.

Såfremt der er fugtproblemer i f.eks. soveværelset kan man f.eks. blæse ekstra luft ind der.

Når vinduet, i soveværelset, er fra 2001 er det bl.a. ikke med varm kant i samlingen, samt kun 2 lags, det giver større kondens på vinduet, i forhold til f.eks. 3 lags med varm kant.

En anden ting der kan give kondens på vinduerne er hvad temperatur man har i soveværelset, jo lavere temperatur jo mere kondens.
En tredje ting er hvor mange potteplanter man har i huset, jo flere potteplanter man har jo mere fugtighed vil der være i huset.

En person udsender omkring en halv liter fugtighed om dagen. Man udsender ikke mere fugtig i et soveværelse end i andre rum. Derfor skal et soveværelse have udluftning som andre opholdsrum. Hvis man har et soveværelse uden ventilation bemærker man lettere fugtigheden fra udånding, end i andre rum, da det ofte er et relativt lille rum.

Det bedste er at indblæse frisk luft i soveværelset. Det vil også give en anelse mere ilt i soveværelset.

Da man skal udblæse cirka samme mængde, som man blæser ind i et hus. Da badeværelse og bryggers er typiske rum, hvor der kan komme meget fugtighed fra, så der vil man normalt suge ud.
Tak for svar alle sammen. Jeg laver indblæs i soveværelse og andre opholdsrum og udsugning i vådrum, som det oprindeligt var planlagt.

Tillægsspørgsmål: Jeg kan se at udsugningen til min enhætte (som selvfølgelig IKKE tilsluttes ventilationsanlægget) på loftet, består af en flexslange med isolering på. Flexslangen laver et knæk lige over loftisoleringen, som gør at den nærmest er helt flad. Jeg overvejer at udskifte denne til spirorør, nu jeg alligevel er i gang.
Kan i umiddelbart se nogle problemer i dette?
Her tænker jeg mest på noget juridisk a la "udsug fra emhætte skal altid føres i flexrør" men også noget a la "Hvis udsug laves i spirorør, larmer den meget mere".
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis