Leca-blokke under terræn - hvordan pudse?

Hej alle gode LDS'ere,

Håber I har gode input til følgende opgave.

I forbindelse med, at jeg er ved at bygge en garage, så har jeg ved portene, under gulvet, leca-blokke, som står oven på betonfundamentet, således at gulvet er støbt udover leca-blokkene. Det betyder, at Leca-blokkenes overkant er ca. 12 cm under terræn, mens underkantet er ca. 12+19 = 31 cm under terræn (svarende til betonfundamentets overkant).

Spørgsmålet er så, hvordan jeg smartest pudser leca-blokkene på ydersiden? Er en traditionel Skalflex sokkelpuds nødvendigt, eller vil jeg fx kunne nøjes med at smøre noget fliseklæber på blokkene? Det skal jo ikke se pænt ud, men kun beskytte leca-blokkene mod indsivende vand. 

På forhånd tak for jeres inputs.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan smøre sokkelasfalt på med en bred pensel eller en malerkost.

Jeg havde nok trukket noget durapuds på først, men det er ikke strængt nødvendigt.

Elektronikteknikeren
Når blokkene er under terræn er der vel ikke nogen grund til at pudse dem, fugtoptaget i leca er mindre end i beton og der er ingen der kan se på dem under jorden.

Fliseklæber er en lim og ikke egnet til formålet men hvad skulle sokkelasfalt/puds hjælpe hvis det beton blokkene er sat i også bliver fugtigt?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svarene til jer begge. Sokkelasfalt havde jeg slet ikke i tankerne, så super med det input! 

Inspireret af jeres inputs har jeg googlet lidt og har fået flest hits, der peger i retning af sokkelasfalt, så det går jeg med. 

Ja, betonen er heller ikke vandtæt, men den ligger længere nede, og da lecablokken er kapillarbrydende vil den fugt, som trækker ind i betonen, ikke trække videre op i lecablokken. Selvom lecablokken er kapillarbrydende, så er den som nævnt (og som bekræftet af mange hits på google) ikke vandtæt. Derfor giver det mening - i hvert fald for mig - at give lecablokkene sokkelasfalt, men at lade det underliggende betonfundament være ubehandlet. Jeg vælger dog at udføre et gavmildt overlap.

Mine googlinger førte i øvrigt til flere tilfælde, hvor folk - særligt i garager - havde oplevet, at vand sivede ind gennem lecablokke, netop fordi der ikke var udført nogen form for pudsning eller behandling med sokkelasfalt.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også