Jord til stikkontakt på altan - taget fra køkken?

Hej Lav-det-selv.

Jeg skulle tage imod en aut-elinstallatør for en ven mens han var på arbejde der skulle lave eltjek i en andelslejlighed. Der blev kommenteret på en udvendig stikkontakt (dobbelt) på altanen. Den var med jord og lavet til udvendig brug, men ledningen til denne udvendige kontakt var taget fra en eksisterende jordet kontakt i køkkenet gennem væggen.. Og ham der lavede tjekket sagde at det var ulovligt omend ikke farligt. Jorden skulle være fra et jordspyd i gården. Så han demonterede den udvendige stikkontakt for at kunne lave et godkendt el-tjek. Stikkontakten er monteret for ca 7 år siden af en autoriseret elektriker (fima)

Jeg har ikke lige luret rund i Elsikkerhedsloven - men er der nogen der skulle kende rette paragraf og evt argumenterne bag?

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bede om at få at vide, hvilken paragraf der siger, at det er ulovligt at tilslutte en udvendig stikkontakt til en indvendig stikkontakt med jordforbindelse.
Er du sikker på, at det var en installatør, der foretog eftersynet?

fase
Det lyder ikke rigtigt, det er ikke ulovligt at forsyne stikkontakter uden på en bygning indefra bygningen, beskyttelseslederen er en del af forsyningen.
Sikkerhedsmæssigt bliver det ikke bedre af at jordspyddet monteres direkte til en udendørs stikkontakt. I forhold til resten af installationen, vil det være bedre at forbinde jordspyddet til hovedjordklemmen - sådan som man plejer.
Piskeris skrev den 11-11-2023 20:17:15

Det lyder ikke rigtigt, det er ikke ulovligt at forsyne stikkontakter uden på en bygning indefra bygningen, beskyttelseslederen er en del af forsyningen.
Sikkerhedsmæssigt bliver det ikke bedre af at jordspyddet monteres direkte til en udendørs stikkontakt. I forhold til resten af installationen, vil det være bedre at forbinde jordspyddet til hovedjordklemmen - sådan som man plejer.

Hej Piskeris

Det skulle læses som at der skulle trækkes nyt kabel fra nyt jordspyd i gården direkte til stikkontakten og ikke blot trække det indefra lejligheden.

Ændrer flg på det?:

- Bygningen er fra 1920
- Nulling er anvendt i lejligheden (TN jord) og det meste af el i lejligheden er nyere fra 2014
- Det er på 2 etage

Den aut- installatør var meget grundig og målte alt og åbnede næsten alle stikkontakter. Og har også bedt ham om at verificere hvad for lovgivning der forklarer det med den udendørs stikkontakt. Afventer svar fra ham.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Er du helt sikker på at der er anvendt nulling, når installationen er fra 2014? En kombination af jordelektrode og nulling kan være uheldig, i det en nulstrøm kan føres gennem jordlederen og være af en størrelse, som kan skade jordlederen.

fase
S. Fabrin skrev den 11-11-2023 22:05:33

Er du helt sikker på at der er anvendt nulling, når installationen er fra 2014? En kombination af jordelektrode og nulling kan være uheldig, i det en nulstrøm kan føres gennem jordlederen og være af en størrelse, som kan skade jordlederen.

Godt spørgsmål. At der er nulling er fra bestyrelsen i foreningen som ikke ligefrem er teknikere.

Det er kun nyt el i forbindelse med nyt køkken i 2014. El generelt i foreningen er løbende blevet udvidet. Senest ifm byfornyelse i start nullerne (2002 ca)

Men kan du se hvorfor jord for køkkenet ikke skulle måtte føres gennem væggen til udtaget på altanen? Han demonterede stikkontakten for ikke at få anmærkninger i eltjekket.

Annonce
At være tekniker for at sidde i bestyrelsen er heldigvis ikke noget krav, men bestyrelsen spørger ofte teknikere for at få kvalificerede svar.
Hvis det skulle vise sig, at der er brugt nulling som beskyttelse er kravet om en jordledning til den udvendige stikkontakt ikke korrekt. Er der et HPFI relæ i installationen? 
Jeg kan på ingen måde se, hvorfor en beskyttelse mod farlig stød ikke skulle kunne føres gennem væggen til en udvendig stikkontakt.
Når og hvis du får svar på din henvendelse om det ulovlige i at bruge nulling til en udvendig stikkontakt, vil jeg gerne delagtiggøres i svaret.
Nulling blev i øvrigt forbudt for mange år siden af den simple grund, at forsyningsselskabet skulle garantere et nulsikkert anlæg, hvilket var svært og dyrt rent teknisk.

fase
S. Fabrin skrev den 12-11-2023 10:48:51

At være tekniker for at sidde i bestyrelsen er heldigvis ikke noget krav, men bestyrelsen spørger ofte teknikere for at få kvalificerede svar.
Hvis det skulle vise sig, at der er brugt nulling som beskyttelse er kravet om en jordledning til den udvendige stikkontakt ikke korrekt. Er der et HPFI relæ i installationen? 
Jeg kan på ingen måde se, hvorfor en beskyttelse mod farlig stød ikke skulle kunne føres gennem væggen til en udvendig stikkontakt.
Når og hvis du får svar på din henvendelse om det ulovlige i at bruge nulling til en udvendig stikkontakt, vil jeg gerne delagtiggøres i svaret.
Nulling blev i øvrigt forbudt for mange år siden af den simple grund, at forsyningsselskabet skulle garantere et nulsikkert anlæg, hvilket var svært og dyrt rent teknisk.

Lige den her bestyrelse spørger vidst sjældent nogle om noget ;-)

Jeg vender tilbage når jeg får svar fra ham der lavede el-tjekket.

Ja der er HPFI i tavlen.

Nulling er nu altså ikke forbudt. Hele KBH og Frederiksberg, hvor elnettet adimnistreres af Radius, er nulsikkert og mange tusinde boliger (langt de fleste ældre etageejendomme i KBH) anvender nulling. Ved nybyg er det dog en anden sag.

Nulling er forbudt, se Fællesregulativet. At det ikke er forbudt i KBH og Frederiksberg er en anden sag. I disse områder er der for det meste kabelnet. 

fase
S. Fabrin skrev den 12-11-2023 12:57:37

Nulling er forbudt, se Fællesregulativet. At det ikke er forbudt i KBH og Frederiksberg er en anden sag. I disse områder er der for det meste kabelnet. 

Så du mener det er forbudt uden for KBH og frederiksberg eller hvad mener du? Skal bare forstå dig ret :-)
Har du mulighed for at linke til noget der fortæller nulling skulle være forbudt? Det det vil jeg da svært gerne se. For Radius der administrerer frederiksberg og City elnet er over 100.000vis af kunder(mere eller mindre alle lejligheder fra før 1994) med nulling og tillader det explicit i deres tillæg til fællesregulativet. Også før 2012-2015 for luftledningerne blevet gravet ned i de store villakvarterer på amager.

SIK siger det er lovligt:
https://www.sik.dk/sporgsmal-og-svar/erhverv/installationer/elinstallationer

Synes ikke Fællesregulativer fra 2022 nævner noget om det. Men måske jeg ikek lige har fundet det rette afsnit.

Du finder ikke noget om nulling i det nuværende fællesregulativ, du skal meget længere tilbage.
Dengang nulling blev indført for meget længe siden, skulle der gives tilladelse til brug af nulling fra elforsyningens side for ar være sikker på, at det pågældende net var nulsikkert. 

fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis