udskifte facadeplader (sporet krydsfiner)

Hej
Vi bor i et træhus fra 1973, hvor ydervæggene er lette og beklædte med krydsfinerplader, som er sporede. Sporerne er ikke de gængse mål, som man lige kan finde på nettet hos diverse byggemarkeder. De er som regel 10cm eller 4" imellem, hvor vores har 19,5cm imellem sporerne.
Er der nogen der har et bud på, om hvor man køber nye plader, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?
Det trænger til at blive malet, men vi har fundet noget råd et par steder, så tænkte det nok var bedst at udskifte de steder med råd. 

Vh Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke mindes at have set sporplader nogen steder med den bredde nogensinde.
Hvis det ikke er til et helt hus burde det være muligt at lave nogen selv vha alm vandfast krydsfiner og en overfræser.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kender godt pladerne med de brede spor. Kan godt spørge på arbejde hvor de køber dem, men det er sikkert ved Bygma.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er plader med 8" spor, de har dem her men skal købes i bundter a 45 stk.  LINK

Men som Søren er inde på, kunne det være Bygma, de har andre plader fra Prima tex, som dem jeg linker til, så du kunne være heldig at en af deres butikker har dem på lager.

Skal du kun bruge få plader, kunne du købe plader uden spor, og så selv fræse spor med en overfræser..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har nu fundet frem til, at der både via det link i delte findes plader samt fra krydsfinerhandelen, ligeledes 8" spor med 12mm dybe plader. Det er helt sikkert den størrelse, så de kan tilsyneladende godt fremskaffes. 
Bør man skifte hele plader, hvis der er råd et sted, eller kan man lave mere pletvise reparationer, hvis f.eks. det kun er i bunden og 10cm op?

Vh Anders
Hvis du vil skarre pladerne, bruger man normalt et z-profil for at få vandet fra øverste plade ledt ud over nederste plade. Det vil tydeligt kunne ses, og er det ikke alle pladerne der skal skarres vil det ikke se rigtigt ud.

Søren O
Okay, så måske med den tid det ville tage og kosmetisk kikset, så er det måske dumme penge at spare fremfor bare at skifte hele pladen. Det skulle i hvert fald være hurtigt, frygter bare lidt at de koster spidsen af en jetjager

Vh Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også