Vandspejl / opstigende grundfugt

Hej LDS.

Efter den sidste måneds massive regn, kom jeg en dag ned i vores kælder til en kæmpe sø af vand (omkring 15-20 liter).
Vandet var simpelthen blevet presset op nedefra af vandspejlet, igennem selv de mindste huller og sprækker i gulvet. Jeg begyndte selvfølgelig at fjerne vandet og undersøge hvor vandet kom op. Jeg fik tætnet alle huller og fik det stoppet. Det løste problemet og der kom ikke længere vand op, men jeg kunne nu se at vandet også kom op igennem selve fugerne i mellem fliserne. Ikke meget men nok til at lave små vandpytter. Dette kunne jeg jo ikke gøre noget ved.
Heldigvis er vandspejlet sunket igen og der kommer ikke længere vand op gennem fugerne.
Det er heldigvis kun i entreen/gangen der kom vand op gennem fugerne. Ingen andre steder i kælderen er der vand.

Mit spørgsmål er derfor om jeg kan smøre hele gulvet ind i fugtmembran (når gulvet igen er helt tørt) og derefter lægge nye klinker ovenpå de gamle. Så må det da være umuligt for vandet at trænge igennem, hvis vi engang i fremtiden skulle få så meget vand igen?

Jeg ved godt at vandspejlet den sidste måned har været det højeste i 200 år, og problemet måske aldrig kommer igen, men jeg vil bare gerne minimere chancen for en gentagelse helt.

Håber I kan hjælpe.

Mvh. Rasmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok løse problemet, men du skal tænke på den nye gulvhøjde. Kan døre så åbnes osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vandet finder sandsynligvis andre veje. 
Guffi1673 skrev den 11-11-2023 13:45:04

Men kunne man ikke være heldig, at “de andre veje” ville være uden om huset, hvis nu det ikke kan komme igennem nogen steder inde i huset?😅

ev elmand skrev den 11-11-2023 13:38:41

Det vil nok løse problemet, men du skal tænke på den nye gulvhøjde. Kan døre så åbnes osv. 

Heldigvis går alle døre indad fra gangen, så det vil heldigvis ikke påvirke dørene at hæve belægningen🙌

ZilasLukazEliaz skrev den 11-11-2023 13:52:53

Guffi1673 skrev den 11-11-2023 13:45:04

Men kunne man ikke være heldig, at “de andre veje” ville være uden om huset, hvis nu det ikke kan komme igennem nogen steder inde i huset?😅

Jo heldig kan man altid være.

Vand kommer jo "vandets vej" altså der hvor det let at komme. Jeg går ud fra at kælder er under jordniveau, så hvis vand spejlet stiger yderligere så kommer det i andre rum, eller ved murene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis