Strømkabel i vaskemaskine - isolering slidt væk?

I forbindelse med omflytning på badeværelset har vi haft hvidevarerne ude og gjort rent. Kunne konstatere at isoleringen på strømkablet til vaskemaskinen var slidt helt væk nede i bunden (se billede). Hvad kan det skyldes? Og kan det bare skiftes ud? Maskinen er kun lidt over to år gammel. Der var intet ved den 6 år gamle tørretumbler.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kablet er tilsyneladende ikke ret slidstærk. Det må have ligget op mod f.eks. sidepladen inde i vaskemaskinen, hvor så vibrationerne fra vaskemaskinen har slidt hul på det yderste af isoleringen. Jeg kan godt se lidt kobber, men det er på jordledningen, så ikke kritisk.
Det rigtige vil være at udskifte kablet.

Søren O
Søren O skrev den 11-11-2023 13:03:20

Kablet er tilsyneladende ikke ret slidstærk. Det må have ligget op mod f.eks. sidepladen inde i vaskemaskinen, hvor så vibrationerne fra vaskemaskinen har slidt hul på det yderste af isoleringen. Jeg kan godt se lidt kobber, men det er på jordledningen, så ikke kritisk.

Tak for svaret. Nej vil heller ikke mene det er kritisk endnu, men det vil jo nok kun blive værre med tiden. Kan man evt omkranse det med noget beskyttende, eller er det bedste at skifte det?

Michael_J skrev den 11-11-2023 13:18:48

Søren O skrev den 11-11-2023 13:03:20

Tak for svaret. Nej vil heller ikke mene det er kritisk endnu, men det vil jo nok kun blive værre med tiden. Kan man evt omkranse det med noget beskyttende, eller er det bedste at skifte det?

Vulkaniserende tape til formålet. Men det bliver jo også slidt væk hvis du ikke ændrer måden det ligger på

Du give det et eller flere lag krympeflex, men jeg ville skifte kablet hvis det er til at komme til på vaskemaskinen. Da det ikke kun er yderkappen der er beskadiget, er det mindre hensigtsmæssigt med en lappeløsning. Skaderne ser mekaniske ud, så hvad Søren O er inde på, eller katten har gnavet i det - eller en kæle mus.
I første omgang synes jeg at det ligner musebid, men det ved du jo bedst selv om du har haft sådan besøg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Vi har i vores snart 7 år i huset aldrig set en mus, så tvivler på det er problemet - såfremt det er, vil vores nye kat nok klare det problem :)

Det er umiddelbart lidt svært at komme til at skifte kablet, men kan da give det et ekstra forsøg. Kan man ikke lave en kombination af noget tape + flexrør?
Det kunne da være en god ide med en ekstra sikring som et flefrør. Det vil da beskytte kablet. Så giver du bare kablet noget isolerbånd for at lukke hullerne i yderkappen på kablet. Det er hul på jordledningen - helt ind til kobberret. Når det kun er jordledningen der er beskadiget, ser jeg ikke noget problem i det. Havde det beskadigede kabel været en del af den faste installation var det lidt andet.

Søren O
På stort set alle lidt ældre vaskemaskiner er kablet afsluttet i en tilslutnings boks på bagsiden.  På nogle af de nyere modeller er det et et kabel med en slags forlænger led som tilsluttes vaskemaskinen Altså det vi også kalder en bagkontakt. Så jeg mener det er ret let at skifte kablet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis