Spartle direkte ovenpå loftpaneler

Er det muligt og kan det anbefales at spartle ovenpå loftpaneler i træ? Der er skråvægge hele vejen rundt, og vi vil allerhelst have 2-lag gipsplader på og få det spartlet op, så det bliver flot og jævnt, men det virker også til at være et stort og uoverskueligt projekt.

Jeg har fundet en guide på goerdetselv.dk der viser hvordan man kan bruge loftpanelerne som et underlag, og derved nøjes med et enkelt lag gips (inkl. dampspærre), men det vil jo stadig ændre i bredden af væggen og derfor kræve at man skal gøre noget ved lysninger, vindueskarme, dørkarme, stik kontakter osv. Igen et stort arbejde tænker jeg.

Jeg har derfor overvejet om man ikke kan sætte ekstra skruer i de eksisterende loftpaneler så de sidder helst fast, bruge noget armeringsnet og derefter sandspartle oven i det? Er det en pisse dum idet eller ville det sagtens kunne holde de næste 10 år?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner ikke paneler men alm profilbeklædning.
Hvis der ikke er dampspærre bag beklædningen kan du godt sætte ny dampspærre og skrue et lag gips direkte mod træet men det vil ikke kunne holde at spartle det direkte mod træet.
Hjørner og kanter skal selvfølgelig laves (med plast/stål profil til forstærkning) men til væg og loftdåser kan man få udligningsringe/profiler så el ikke skal laves om.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvad med lysninger og karme. Hvordan "forlænger" man dem? Skal de pilles af og nye plader på eller hvad er det nemmeste der?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I lysninger pilles det gamle ned og nyt gipsplade tilpasses, det kan være en fordel at lave en skabelon i pap el. lign hvis det er med skrå mål. 
Bundpladen skal der laves nyt hvis man ikke kan få hjørner og kanter til at flugte og man synes det er en øjebæ, ikke i gips da det ikke kan holde til slid og vandpåvirkning, der er flere muligheder - træ, sten, komposit mm.
Ved karme/gerigter og fodpaneler afmonteres de gamle, den nye beklædning føres helt til kant. Hvis de oprindelige er bevaringsværdige efter nedtagning genbruges de (kan godt betale sig at være forsigtig under nedtagning, listetræ er dyrt) efter passende malerreparation ellers sættes nyt op udenpå gips.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også