Ledninger i stikkontakt

Jeg skal have sat en ny ledning til, så der modtages konstant strøm og har lavet en kanal hen til en nærliggende stikkontakt. Jeg havde forventet at der var 4 ledninger (2 ind og 2 ud), men nu kan jeg se at der blot er 3 i stikkontakten. Hvordan finder jeg ud af hvilke 2 ledninger, jeg skal sætte sammen med de 2 nye?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en afbryder og ikke en stikkontakt, og så ligner det en alm 2x0.75 hvid blød ledning, hvilket er forbudt i fast installation.
Hej, jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.

Det du viser billede af er en afbryder og ikke en stikkontakt.
Er det den hvide bløde ledning du skal have tilsluttet i din afbryder? Og hvad bruges den hvide ledning til?
hvis dette er tilfældet er det ikke den korrekt måde at gøre det på., en Tilledning skal tilsluttes i et udtag.
Du skal desuden være opmærksom på at der er en chance for at der ikke er en Nul ledningen nede i den afbryder(kan være at den ligger inde bag ved), nulledningen skal du bruge for at opnå 230v
Det du viser er korrespondance afbryder, hvilket betyder at du kan tænde et lampested fra 2 steder.
En stikkontakt er en "dims" man kan sætte en stikprop i...
Der er ikke en nul i en korrespondance afbryder, eller i andre typer afbrydere for den sags skyld, med mindre der sidder en stikkontakt i forbindelse med afbryderen.
Så derfor kan der ikke laves en stikkontakt med de ledninger du viser der.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ahh ok det giver ok mening. Lad mig prøve at forklare hvad jeg forsøger at gøre og så må jeg se om det overhovedet er muligt.
Afbryderen som I ser på billedet er den eneste kontakt der kan tænde og slukke men man har måske tænkt at der kunne etableres en kontakt et andet sted. Den lange hvide ledning som stikker ud nederst i billedet kommer fra en dåse der skal styre lys til et skab (Ikea). Den skal bare have konstant strøm da lyset så tænder alt efter lys forhold (åben vs lukket dør).

Kan dette lade sig gøre med denne kontakt eller må jeg se om jeg kan få strøm et andet sted fra? Der er ikke umiddelbart andre stik i nærheden udover et muligt lampeudtag.
Hvis du er så heldig, at ledningerne til den viste afbryder er trukket i rør, kan du måske få trukket en nul (skal være blå) frem til afbryderen, så du kan fortsætte fra afbryderen. Hvordan afhænger af om der er en dåse bag afbryderen. Hvis afbryderen sidder i gerigtet, må der ikke laves samlinger bag afbryderen.

fase
Annonce
Du er ude på dybt vand her.
Man sætter ikke en lampeledning (blød) ind i en dåse med stive ledninger.
Hvis du har så lidt kendskab til de mest elementære el forbindelser, som du tydeligvis viser her, vil jeg kraftigt råde dig til at holde snitterne fra det, og finde en der ved hvad der foregår.

At kikke på ledningernes farve plejer jeg at sammenligne med at gå i køkkenet. Bare fordi det er hvidt behøver salten jo ikke at være sukker vel ? Det er rimeligt klogt at vide hvad der er hvad inden du begiver ud i den store bagedyst   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 11-11-2023 11:15:01

Du er ude på dybt vand her.
Man sætter ikke en lampeledning (blød) ind i en dåse med stive ledninger.
Hvis du har så lidt kendskab til de mest elementære el forbindelser, som du tydeligvis viser her, vil jeg kraftigt råde dig til at holde snitterne fra det, og finde en der ved hvad der foregår.

At kikke på ledningernes farve plejer jeg at sammenligne med at gå i køkkenet. Bare fordi det er hvidt behøver salten jo ikke at være sukker vel ? Det er rimeligt klogt at vide hvad der er hvad inden du begiver ud i den store bagedyst   

Det er fair og jeg tror også at jeg bare må ende med at hive fat i en elektriker.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis