Ladestander

Jeg skal opsætte ladestander.
- Der er 70 m hvorfor det bliver en 6 kvadrat. (har regnet på spændingsfald 6 kvadrat er rigeligt.)
- Jeg forventer også at skulle lave ny jord. Min matrikkel er sand (2 stk regner med er rigeligt jeg ligger 1 m over grundvandsspejlet Sidst jeg gravede.
- Jeg har HPFI type B da jeg allerede har solceller.
-Der skal selvfølgelig være en separat dedikeret 16A gruppe.

Nu ser jeg så pludselig at nogen siger der skal være separat RCD (HPFI-b)
Hmmmmm Det kan jeg så ikke finde står nogen steder i Stærkstrømsbekendtgørelsen)

Er det korrekt og hvor står det? 

Men den gamle elektriker (det er mig selv) er åbenbart blevet rusten i reglementet. (måske fordi jeg ikke har været elektriker i 30 år). Andet end for mig selv plus alle de hulens lamper familien skal have hængt op,
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Halløj, nu er det ikke stærkstrøms bekendtgørelsen man arbejder efter mere, men ds60364.

i kapitel 722 som omhandler installationer for el biler står der følgende:
722.411.3.3 Supplerende beskyttelse
Hvert a.c.-tilslutningspunkt skal være beskyttet af sin egen RCD (fejlstrømsafbryder) med en mærkeudløsestrøm, der ikke overstiger 30 mA.

Det behøver ikke at være type B relæ, da de fleste lade standere har dette indbygget, man skal selfølgelig være sikker på at dette er tilfældet med ens kader.

Du skal desuden være opmærksom på at en sikringsgruppe ikke må belastes med mere en 80% i længer periode, derfor skal der benyttes en 20A gruppe.

Det er lettes at opsætte en 20A kombingruppe (sikring og hpfi kombineret)


@Imaster Thanks og thumbs up.

Det er vist på tide jeg repeterer min regelement baggrund.

Selvom jeg har programmeret i 30 år burde jeg vide det.

I denne uge blev jeg samtidig belært om at maksimalafbrydere / automatsikringer har en ikke ubetydelig degradering over tid.
På kraftværkerne bruger vi draw out systemmer således at de kan serviceres 1 gang årligt.
Der hjemme bør man således motionere sine afbryder tilsvarende.

Men tak du opdaterede lige den gamle elektriker og ingeniør. Well done. 








JonDop skrev den 11-11-2023 09:43:31

@Imaster Thanks og thumbs up.

Det er vist på tide jeg repeterer min regelement baggrund.

Selvom jeg har programmeret i 30 år burde jeg vide det.

I denne uge blev jeg samtidig belært om at maksimalafbrydere / automatsikringer har en ikke ubetydelig degradering over tid.
På kraftværkerne bruger vi draw out systemmer således at de kan serviceres 1 gang årligt.
Der hjemme bør man således motionere sine afbryder tilsvarende.

Men tak du opdaterede lige den gamle elektriker og ingeniør. Well done.








 Velbekommen, det er svært at følge med hvis man ikke arbejde med det til dagligt, og regler er der nok af og der kommer hele tiden flere til.

Men grund installationen har du styr på.💪🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis