Standard for udendørslamper?

Det er mørkt udenfor og vi kan hverken se etiket på skraldespand eller cykellåse. Så vi skal have nogle lamper / lys op. Men vi er usikre på hvor mange og hvilken type der passer til vores hus. Vi hælder til væglamper, da vi synes spots bliver lidt for moderne / ucharmerende på et ældre 70er hus.

Er der nogle programmer, hvor man kan se forskellige design på egne billeder? Og er der en standard for afstand mellem sådanne lys?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen standard, så det kommer meget an på behov, vindues placering m.m. Fordelen ved spots er at det er nemt at lave uden at få grimme kabler ned ad væggen. 
Det vil ofte også være muligt ved væglamper, men for at komme med gode råd omkring det så skal der vises et billede af huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-11-2023 19:34:46

Der er ingen standard, så det kommer meget an på behov, vindues placering m.m. Fordelen ved spots er at det er nemt at lave uden at få grimme kabler ned ad væggen. 
Det vil ofte også være muligt ved væglamper, men for at komme med gode råd omkring det så skal der vises et billede af huset. 

Det er godt nok hvidskuret nu og mørke vinduesrammer men denne stil. Klassisk slut 70’er. Gadelampen giver lidt lys men der er ellers kun en lampe ved døren 
Der er iøvrigt hulmur så jeg tænker at bruge dit råd om et skævt skåret plastikrør til at føre kablet op til loftet inde i muren. 
Det kunne se godt ud med 4 - 5 ups and downs lys på de 3 største murflader, ved den nuværende udvendige lampe og over skralde spande. Eksempel LINK  Men de er også meget moderne. Giver et fint spil på muren men ikke så meget lys ud ad som du måske efterlyser. Når jeg skriver 4 eller 5 så er fordi jeg ikke kan se om der er en busk som dækker noget for den ene placering. 
Skal der være mere lys ud ad så kan den klassiske AGGER være en mulighed. LINK til hele striben hos HN
 Bemærk at der ved nogen led væglamper står integreret lyskilde. Det betyder at lyskilde ikke kan udskiftes. 
Har du skrå beklædning op under udhæng så skal vælge spot med Kip mulighed hvis du vil vælge spot. Det er en lettere installation, og det mener jeg sagtens huset kan bære især hvis du i forvejen har moderniseret udtrykket ved at pudse facaden. 

m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 09-11-2023 22:30:16

Det kunne se godt ud med 4 - 5 ups and downs lys på de 3 største murflader, ved den nuværende udvendige lampe og over skralde spande. Eksempel LINK  Men de er også meget moderne. Giver et fint spil på muren men ikke så meget lys ud ad som du måske efterlyser. Når jeg skriver 4 eller 5 så er fordi jeg ikke kan se om der er en busk som dækker noget for den ene placering.
Skal der være mere lys ud ad så kan den klassiske AGGER være en mulighed. LINK til hele striben hos HN
 Bemærk at der ved nogen led væglamper står integreret lyskilde. Det betyder at lyskilde ikke kan udskiftes.
Har du skrå beklædning op under udhæng så skal vælge spot med Kip mulighed hvis du vil vælge spot. Det er en lettere installation, og det mener jeg sagtens huset kan bære især hvis du i forvejen har moderniseret udtrykket ved at pudse facaden. 

Vi har rigtigt nok skrå beklædning. Det kan godt være spots kan bæres. Ville du i så fald sætte dem mellem vinduer eller med et fast mellemrum? 

Jeg vil undgå lamper hvor lyskilden ikke kan skiftes ud. Det er trælst ikke at kunne udskifte lyskilden alene hvis en af dem går ud  
Her er eksempel på en som jeg har installeret hos en ven her for nylig. De kan kippes temmelig meget. LINK 
Jeg ville anbringe dem ud for hver af de større murstykker, plus henne over skraldespande. Anbringes tæt ved yderkant af udhæng, dog så langt inde at spot kan være der for sternbræt. Når du opmærker skal du også være opmærksom på spær. 

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-11-2023 10:02:44

Her er eksempel på en som jeg har installeret hos en ven her for nylig. De kan kippes temmelig meget. LINK 
Jeg ville anbringe dem ud for hver af de større murstykker, plus henne over skraldespande. Anbringes tæt ved yderkant af udhæng, dog så langt inde at spot kan være der for sternbræt. Når du opmærker skal du også være opmærksom på spær. 

Er der en måde at se hvor spær sidder ude fra udhænget?

Vi har skraldespandene stående henne til højre ved plankeværket lidt længde væk fra huset så der skal der sættes væglamper op. Det må jeg vel også på gavlen så de ikke sidder 4-5 meter oppe spotsene
Normalt er der jo en luft spalte i udhængs brædder som sikrer udluftning af loft rummet. Så ved at føre en lineal / fukssvans eller andet på langs af huset så kan man mærke spærene. Eller pille et udhængs bræt ned hele vejen som måske alligevel er nødvendig for at få kablet ført hen over spærene. 
Du kan sagtens have spot oppe i gavl udhæng. De behøver jo ikke at komme helt op imod kip, og så kan du øge styrken lidt på de pærer. Jeg synes lidt det er enten / eller. Altså enten væglamper eller spots.

m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis