Afdækning i murværk efter nedtaget lampe

Vi fik taget en lampe ned fra ydervæggen for at få trukket et kabel til et udendørsstik. Kablet blev helt udskiftet fordi det var et tyndt kabel gennem murværk = ulovligt i dag.
nu er der dels lidt hul imkring kablet på ydersiden  + 3 skruehuller fra lampens roset.
hvordan får jeg det hullerne dækket? Med hvad?
jeg kan sagtens indfarve udfyldningerne i murens farve. Måske ville det være bedst med silikone omkring kabeludføringen eller findes der en slags roset, ligesom til radiatorrør ved gulv?
kablet går vandret over væggen og hen til en træbjælke.

Når lysten driver værket
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kanmandet skrev den 09-11-2023 08:05:50

Vi fik taget en lampe ned fra ydervæggen for at få trukket et kabel til et udendørsstik. Kablet blev helt udskiftet fordi det var et tyndt kabel gennem murværk = ulovligt i dag.
nu er der dels lidt hul imkring kablet på ydersiden  + 3 skruehuller fra lampens roset.
hvordan får jeg det hullerne dækket? Med hvad?
jeg kan sagtens indfarve udfyldningerne i murens farve. Måske ville det være bedst med silikone omkring kabeludføringen eller findes der en slags roset, ligesom til radiatorrør ved gulv?
kablet går vandret over væggen og hen til en træbjælke.

et billede ville hjælpe ift hvad der æstetisk er pænest 

Tak for svaret. Her kommer billedet. Måske kan det skjules lidt elegant? Hænge mejsekasse foran?

.

Når lysten driver værket
Ja, du kan godt sætte en mejsekasse op for at dække hullerne fra lampen, men det undrer mig at lampen er pillet ned for at føre et kabel videre til et udendørs stik. Det burde være en simpel opgave at bevare lampen og udvide med et stik med konstant spænding.

fase
Ja, hvis du er elektriker og har forstand på at det kan lade sig gøre, undrer det også mig, at vores elektriker ikke har fundet på den løsning.
indendørs  var der en afbryder til denne lampe. Denne afbryder fungerer så heller ikke som afbryder  til det udendørs stik. Det undrer mig også!
det var en lærling der satte det op, men han ringede til mester mange gange, også i forbindelse med at etablerede et jordspyd til stikkontakten udendørs. ( til vores robot).
Ingeborg

Når lysten driver værket
Annonce
Jeg er elektriker og mener dermed helt bestemt at have forstand på, hvordan det det kunne have være lavet, så både din udendørs lampe og stikkontakt kan bruges uafhængig af hinanden. Det kræver bare, at der er en leder mere i kablet fra afbryderen til lampestedet. Det bliver så nok et femleder kabel, fordi fireleder installationskabel er udgået.
Hvis du vil fravælge lampen, er det et spørgsmål om at flytte en ledning i afbryderen, så du kan afbryde stikkontakten til plæneklipperen.
Med hensyn til etablering af jordspyd kan jeg ikke afgøre, om det er nødvendigt uden at have set installationen.

fase
Tak for svaret. Jeg vil kontakte elektrikeren. Jeg fandt først ud af at afbryderen indendørs
 ikke virkede ,da jeg ville afprøve den udendørs kontakt. Sådan set har jeg ikke brug for at kunne afbryde ved den indendørs kontakt, fordi robottens ladestation skal stå med strøm vinteren over, mens robotten er sendt til service og vinteropbevaring.

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis