Terrænregulering mål af kote nyt sommerhus

Jeg skal i gang med at bygge nyt sommerhus, hvor der er niveau forskel mellem husetshjørner. Der er blevet fastsat en gennemsnits kote for byggeriet. Det indebærer at der skal graves mere ud i den ene side og fyldes mere jord i den anden side for at ramme den fastsætte gennemsnitskote.

Mit spørgsmål er, hvornår må den fastsætte gennemsnitskoten igen begynde at ændre sig målt fra fundamenter af huset? Her tænker jeg, hvornår må den igen begynde at skråne. For tænker at lave et fald der starter 50 cm. fra fundamentet så vand kan ledes væk fra fundamentet.

Jeg kan ikke finde vejledningen på dette i BR18 eller i byggeloven §13.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er kritisk, og for at imødekomme evt. kommende klager, ville jeg få en landmåler ud, til at sætte soklen af.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 09-11-2023 07:07:18

Hvis det er kritisk, og for at imødekomme evt. kommende klager, ville jeg få en landmåler ud, til at sætte soklen af.

Der har været en landmåler ude og sætte galger op med de respektive koter for soklen/fundamentet. Men terræn som de skal måles ud er det ikke terræn lige ved fundamenter eller tager man blot og måler hjørnepunktet på fundamentet. Hvis denne er i forhold til koten som landmåleren har sat så er alt ok eller skal jorden omkring have samme kote?

Det eneste krav jeg kender er sokkel højde over terræn. Så hvis du vil gå skråt ned umiddelbart efter så er der ingen hindringer for det. Er huset uden tagrende, ( stråtag ) så skal du tænke på at få afledet tagvandet, og så på den side hvor terræn eventuel stiger op fra huset. Det kan være med en drængrøft fyldt op med vasket grus. Men der er også andre materialer der kan bruges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-11-2023 19:32:05

Det eneste krav jeg kender er sokkel højde over terræn. Så hvis du vil gå skråt ned umiddelbart efter så er der ingen hindringer for det. Er huset uden tagrende, ( stråtag ) så skal du tænke på at få afledet tagvandet, og så på den side hvor terræn eventuel stiger op fra huset. Det kan være med en drængrøft fyldt op med vasket grus. Men der er også andre materialer der kan bruges. 

 Der er tagnedløb som tager vandet fra taget og bliver der etableret omfangsdræn rundt om fundamentet der leder vandet over i en faskine. Men hvis det er koten på soklen man tager så kan jeg slippe for at regulere alt for meget omkring huset.

Hvad er ordlyden fra Kommunen vedr. gennemsnitskoden?

Er du sikker på at du har forstået kravet vedr. gennemsnitskode korrekt?  

Et gennemsnit er et beregnet tal, ud af flere divergerende tal.

Det indebærer at der skal graves mere ud i den ene side og fyldes mere jord i den anden side for at ramme den fastsætte gennemsnitskote.
Når du vil gøre som ovennævnte får du en given fast kode og alt andet lige ikke en gennemsnitskode.

For mig ligner det ligner spørgsmål og svar i øst og vest.  
Her er hvad Bolius skriver om terræn regulering ..

"Der vil som regel være regler om terrænregulering i lokalplaner og andre tinglyste bestemmelser for en ejendom. Her gælder oftest den regel, at du ikke må terrænregulere mere end +/- 0,5 m i forhold til det eksisterende terræn og ikke tættere på naboskellet end 0,5 m uden tilladelse fra bygningsmyndigheden, dvs."

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis