Skifte stikkontakter ho 82 3500 08-11-2023 18:53 HejJeg er i gang med at skifte vores forskellige stikkontakter til LK Fuga med baseline 63 ramme, men nu er jeg støt på disse dåser (se billede) - Hvordan griber jeg det an?På forhånd takHelle 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
S. Fabrin 16322 4400 08-11-2023 22:07 Det er gamle LK NES forfra dåser. Dem bliver du nødt til at skifte ud med en nyere udgave for at få tingene til at passe sammen. fase
ho Trådstarter 82 3500 08-11-2023 23:12 Det anede mig, så vidt jeg kan se, har jeg valget mellem en almindelig forfradåse af den gamle type eller en LK Fuga slim - men det eksisterende hul passer ikke til disse dåser - Hvordan løser jeg det problem, når jeg ikke har mulighed for at styre kopboret med centerboret? LDS Tip Automatisk tip Se ugens tilbud på lamper og belysning hos Harald Nyborg
ev elmand 25743 7480 08-11-2023 23:43 Ja du skal jo allerførst have dåser pilet ud, og ledninger stoppet væk i væggen. Er det gipsvægge er det nok nemmest at bruge en kniv og så skære det til. Ellers borer du først med kopbor igennem et stykke tyndt krydsfiner. Denne kan du så stifte på væggen, eller få en til at hjælpe med at holde den fast. Så kan du bore med igennem denne som skabelon. Bor forsigtig i starten for ellers risikere du at din hulsav skubber voldsomt til din skabelon. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik
buller27 125 11-11-2023 11:23 Jeg vil anbefale du får fat i en autoriseret el-installatør. Da det er autorisationskrævende arbejde og ulovligt at gøre selv.
ho Trådstarter 82 3500 11-11-2023 14:52 Må jeg ikke godt selv sætte dåsen op, hvis bare han/hun samler ledningerne? LDS Tip Automatisk tip Se ugens tilbud på lamper og belysning hos Harald Nyborg Annonce
buller27 125 11-11-2023 15:45 ho skrev den 11-11-2023 14:52:28Må jeg ikke godt selv sætte dåsen op, hvis bare han/hun samler ledningerne?Nej. Alt installationsmateriellet, indmuringsdåser, kabelrør, kabler osv må kun installeres af et autoriseret el-installatør firma. den med at sætte noget af det op også blot få en elektriker til at "tilslutte ledninger og måle" er ulovligt. El-installatører kan og må ikke godkende noget andre har lavet.Når det er gjort må du gerne selv skifte stikkontaken til en identisk en. eksempelvis fra en hvid til en sort, eller hvis den er gået i stykker.Du kan se på SIkkerhedsstyrelsen hjemmeside hvad der er lovligt selv kan udskifte.
perhans 1195 13-11-2023 09:55 Du kan købe en Adapter til kopbor så du kan montere to kopbor, ét der har den nuværende diamater og ét der har den nye diameter, så er det meget nemt at bore det gamle hul op. Men husk at få stoppet ledningerne godt ind inden du borer så du ikke beskadiger dem.
GodeVen 1309 5220 13-11-2023 12:29 Problemet er vel afstanden mellem de to sæt huller. Jeg tror ikke den passer til en fælles ramme.Fuga med Baseline 50 passer i de viste forfradåser, passer uden ændringer.Fuga baseline 63 rammer er meget dyre i forhold til det nye system med teknikkerramme. Så man bør kigge på det, inden man skifter. Det nye system er også en fordel, når væggene skal males.Følgende forfradåse har indbygget teknikkerramme.https://www.harald-nyborg.dk/forfradaase-vindtaet-2-modul-med-monteringsramme-1