Lavt tryk på det varme vand i renoveret hus fra 2020

Hej med jer

Jeg har købt et hus, som har været igennem en total renovering i 2020, dertil opbygning af 1 sal, gulvvarme i hele huset.

Huset bliver opvarmet med en gaskedel, dertilhørende varmtvandsbeholder. begge fra 2020 også.

Jeg oplever meget lavt tryk på det varme vand i forhold til det kolde, både i stue og 1 salen. specielt når der er to forbrugere på det varme vand samtidig.

Her kommer spørgsmål - er det normalt at det varme vand har lavere tryk end det kolde? jeg tænker det varme går igennem kedel og efterfølgende i varmtvandsbeholderen. giver dette naturligt meget reduceret tryk?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det varme brugsvand går faktisk ikke igennem gaskedel, men kun igennem varmvands beholder. Her opvarmes så brugsvand ved at radiatorvand kører igennem rørspiral inde i varmvands beholder.
Der vil normalt ikke være den store trykforskel i så ny en installation. 
Men det kommer jo an på om rørene også er udskiftet. I ældre installationer er det jernrør med afgreninger op til hvert tappested under gulvet, medens det i nye installationer er med et plastrør ud til hver tappested fra en central fordeler. Her vil man ikke kunne mærke væsentlig forskel på varm og koldvandstryk. 
Har vandvarmer ike været udskiftet i 2020 kan den naturligvis være tilstoppet med kalk og okker ( rust) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
En anden mulig kan være kontraventilen i “sikkerhedsaggregatet” der delvis er kalket til. Prøv i første omgang at lukke afspærringsventilen til varmtvandsbeholderen, og derefter åbne igen. Nogle gange hjælper det, andre gange skal ventilen afkalkes og smøres med hanefedt, eller udskriftes.

Søren O
En typisk tilstopning er lige hvor afgangen er fra varmtvandtanken. Her ses ofte en kalk-prop.
Hvis du kan adskille den samling der er lige ved udgangen af tanken - så tror jeg du finder en prop nede i studsen på tanken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis