Beregne længde af gulvvarmeslanger

Hvordan kan man beregne mængden af vand i et gulvvarmesystem ?

Det skal bruges til af finde ud af hvor mange meter der er i hver kreds.

Rørene (pex) er 20 mm og 2 mm tykkelse i "væggen"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke nemmere at se på længdeangivelserne der står trykt på slangerne?

Jeg har svært ved at se hvordan du vil måle mængden af vand i slangen, men hvis du alligevel prøver er det "bare" matematik. L(m) = Vol(m3)/ 0,09*0,09*3,14

Selvbygger med stort S. 
Problemet er at gulvvarmeslangerne er støbt ned i beton.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Cirka 0,3 liter pr. meter.

Hvordan vil du sikre dig at slagerne bliver fyldt uden luftbobler og samtidig måle mængden?
Hvis man ikke kender rørlængde kan man tage de enkelte rum areal i kvm og gange med 4 plus 2 x afstand til fordeler.
Det er ikke præcis, men bruger man samme metode til alle rum, så får man den helt korrekte forhold alligevel til ind justering.
Det er dog ikke altid du ønsker samme flow i de forskellige rum. Måske lidt mere i bad og mindre i soverum. så kan man bagefter fin indstille.
Du stiller den fælles fremløbs termostat på omkring 28-30 grader, og skruer alle rumtermostater helt op, så der fuld åbent. Det lader du køre 1 - 2 uger og justerer kun på den fælles termostat. De rum som nu er lidt for varme, skruer du 1/2 omgang ned på flow og modsat i de rum hvor du fryser. Når du så har ok temperatur i alle rum på den måde så kan du  skrue lidt op på den fælles termostat og igen aktivere rum termostater. 
Men for den mest komfortable gulvvarme så justerer du en gang imellem på den fælles så alle rumtermostater stort set kalde på varme det meste af tiden.
Det er måden at få lune gulve uden at de er varme en gang imellem og kolde det meste af tiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Tak for svarene..

GodeVen skrev den 07-11-2023 12:09:37

Cirka 0,3 liter pr. meter.

Hvordan vil du sikre dig at slagerne bliver fyldt uden luftbobler og samtidig måle mængden?
Ideen var at blæse slangerne tomme for slam m.m. med trykluft.
Derefter fylde dem med vand under tryk til der ikke kommer mere luft ud.

Men er ikke helt sikker på hvad løsning der vælges

Annonce
Ønsker du at rense slangerne, så skyller du dem igennem med vand, en efter en. Det gøres ved at sætte vandslange på den ene fordeler og så slange til kloak på den anden. Så sørger man for at der kun er åbent ud til en kreds ad gangen. 

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-11-2023 08:41:22

Ønsker du at rense slangerne, så skyller du dem igennem med vand, en efter en. Det gøres ved at sætte vandslange på den ene fordeler og så slange til kloak på den anden. Så sørger man for at der kun er åbent ud til en kreds ad gangen. 

Det var også en af ideerne. Måske bruger vi en vandtank og driver vandet igennem med trykluft. Inspiration fra Youtube.

Jeg mener nu at vandværks tryk er det mest enkle og kan sagtens skylle plastslanger rene. 
Det kan godt blive så indviklet at det ikke er smart. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis