Lampeudtag uden afbryder

Jeg har netop tilsluttet min ene Sonos højttaler til et lampeudtag (det var det der var tættest på højttaleren). Lampeudtag er desværre kun monteret med en fase og nul ledning bagpå (det er de eneste ledninger der er - se billede). Jeg er interesseret i at højttaleren er tilsluttet konstant strøm og ikke kan blive afbrudt af afbryderen på væggen. Jeg har sat fasen i L, M1 og M2, men afbryderen kan slukke på alle sammen. Er det muligt at lave noget i kontakten så strømmen er konstant og altså ikke påvirkes af kontakten?

På forhånd tak! 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan trække en ekstra enkelt-leder (med en fast fase) fra afbryder til lampeudtaget.
Eller du kan omgås afbryderen, da fasen og tændingen (orange) kan samlemuffes sammen bag afbryderen, så er der fast strøm til udtaget. I så fald har afbryderen bare ingen funktion længere. Flyt gerne den orange i udtaget over på L hvis du omgås afbryderen.
Afbryderen kan ikke slukke for L & M2 i udtaget i dens nuværende konfiguration, der er intet tilsluttet  
Mange tak for svar begge to. Piskeris - hvordan trækkes en ekstra enkelt leder? Og hvor fås sådan en?
Hvis ledningerne er trukket i rør er det normalt ret let at trække en ekstra leder. Er det kabler har du ikke den mulighed - så skal selve kablet skiftes.

Søren O
Når der er tale om orange ledninger, så er det enkelt leder i rør. 
Det er elektriker arbejde at trække enkelt lederen, og det tager ikke lang tid. 
Men systemet med at sætte fase og den orange sammen i afbryder er også ok, men du mister bare muligheden for at tænde en lampe på det udtag

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Søren O, ledningerne er trukket i “rillede”rør. Tror det er flexrør. Gør det det mere besværligt? Hvilken farve skal den tredje enkelt leder have? 
Den skal formentlig være brun, men det ser man nede ved afbryder så det er samme farve. 
Der er også den mulighed at det kommer fra et andet lampested hvis der er flere i rummet og så er det der man skal kigge.
Men for at trække den i så skal man ofre f.eks. den blå og binde den sammen med en ny brun og blå.
Man kan også trække dem begge ud med en trækfjeder bundet i, og så trække den orange og blå i igen sammen med den nye brune, men så skal man "spare" lidt på afisolering for at de kan nå igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis