Begrænsning af returtemperatur fra varmtvandsbeholder

Returtemperaturen af fjernvarmevarmevandet fra varmtvandbeholderen er over 40 grader. Metro 110L med RAVK til at styre vandtemperaturen. Vil gerne reducere returtemperaturen på fjernvarmevandet. Hvordan gøres dette økonomisk ?

Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det rigtige vil være st montere en returventil der sikrer at vandet er tilpas afkølet, f.eks. Danfoss FJVR. Hvad sker der når beholderen er varmet helt op - er returvandet så stadigvæk over 40o ? Så vil det være returventilen du skal investere i.
Er returvandet koldt når beholderen er varmet op, kan du måske nøjes med at drosle gennemløbet, så vandgennemstrømningen reduceres. 

Søren O
Eller blot skrue ned for temperaturen på det varme vand. Hvis det står meget højt og du samtidig har lav fremløbs temperatur fra varme værket, så er der ofte høj retur temperatur da varmvands beholder så kæmper med at nå den ønskede temperatur, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du monterer en returtermostat til en lavere temperatur, vil der ikke være nok varme til at holde den temperatur du har nu. Du kan derfor lige så godt følge forslag 2, da resultatet vil blive det samme.

Hvis du vil have samme temperatur på vandet og en lavere temperatur på returen, skal du nok ud og investere i en ny varmtvandsbeholder.

Tak for de gode, velbegrundede svar !

Efter en nat, hvor der ikke er brugt varmt vand, er returvandstemperaturen over 40 grader.
For tiden er fremløbstemperaturen godt 60 grader, og termostaten i vandbeholderen er sat til ca. 55 grader, hvilket giver en temperatur på ca. 50 grader på det fjerneste tappested - hvilket skulle være det nødvendige for at undgå uønsket bakterievækst.ny
Jeg har monteret en nåleventil på fremløbet og på den måde søgt at reducere gennemløbet. Derudover er jeg opmærksom på FJV ventiler, som formentlig kunne løse problemet, men en sådan koster op mod 3.000 kr. ekskl. montering. En RAVK-løsning kan måske være en anelse billigere.
Det vil svare til ca. halvdelen af prisen på en vandvarmer, men er den så meget bedre ?

Det kunne være din RAVK ventil der er blevet defekt. Når temperaturen i din varmtvandsbeholder har nået den indstillede værdi, skal ventilen lukke for cirkulationen af fjernvarmevandet i beholderen.
Metro laver nu beholdere med 3/8” rørspiral beregnet til fjernvarme. De skulle være bedre til at afkøle fjernvarmevandet.

Søren O
Annonce
Hvis der ikke er noget forbrug om natten, kan returtemperaturen stige. Men hvis der ikke er noget forbrug, har det ingen betydning. Kig i stedet på temperaturen i løbet af dagen, når der har været et forbrug af varmt vand. Når der ikke er forbrug vil varmen fordele sig.

Den optimale fjernvarme varmtvandsbeholder står lodret, hvor det kolde vand kommer ind i bunden og kommer varmt ud i toppen. Fjernvarmen løber modsat. Det varme kommer ind i toppen og ud i bunden. Det vil give den laveste afgangstemperatur, da fjernvarmevandet slutter med at varme det koldeste forbrugsvand op.
Tak for budene. RAVK-ventilen er kun et par år gammel, men det kunne være en idé at kigge på føleren og evt. massere ventilen lidt.

Med en fremløbs temperatur på 60 og en ønsket varmvands temperatur på 55 grader er der ikke ret stort spillerum. Så din VVB skal arbejde næsten konstant for at opretholde det.
Hvis du jævnlig bruger varm vand på den yderste streng så er der ingen risiko for Legionella da det kun opstår i stillestående varm vand. 
Så jeg ville med det samme forsøge ed at skrue 2-5 grader ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Erik, tak for forslaget, som jeg vil overveje, men temperaturene er et "officelt" råd,
Jeg gjorde noget lidt dumt: Motionerede pinden i pakdåsen og strammede nåleventilen samtidigt, så nu ved jeg ikke hvilket af de to tiltag der gjorde udslaget, men resultatet er, at returtemperaturen nu er reduceret fra godt 40 til 30 grader, hvilket var ønskemålet, så jeg lukker tråden.
Tak for alle bidrag.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis