Løsninger på at skjule el kabler med samlinger i loft

Hej

Vi har under renovering fundet ud af at tidligere ejer har haft sat gipslofter henover bl.a. el kabler.

Det har selvfølgelig været for syns skyld, men uanset hvad er det desværre ikke lovligt.

Er der nogle der har nogle gode forslag eller eksempler på hvordan man kan skjule det pænest, hvor det stadig er lovligt tilgængeligt.

Jeg har vedhæftet et billede af det. Den løber gennem entre + alrum + gang. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget ulovligt i at skjule elkabler. 
Det der ulovligt er at skjule samlingerne.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er en del samlinger deroppe også desværre på tværs af rummene
Sandsynligvis en hjemmefusker der har været på spil.

Sædvanligvis går kabler ubrudt fra måler og til et lampested. Og så igen ubrudt fra lampested til lampested. Fra disse lampesteder føres så kabler (eller ledninger i rør) til kontakter og stikkontakter.

Måske er det muligt at skifte kablerne så de går ubrudt fra sted til sted. Men det er nok nemmere du tager fat i en elektriker. Det er næsten ikke muligt at vejlede dig uden at kunne se installationen, uanset hvor mange billeder du sender.

Du kunne også lave/flytte samlingerne til/i en Samledåse, således at Samledåsen bliver undersænket i gips pladen, hvor så kun låget stikker igennem gips pladen.
Det fordre dog at der ikke skal være Samledåser hver halve meter, eller lignende.
Samledåser finder i mange varianter.
Fandt lige nogle flere billeder. Der kan man se nogle lidt specielle samlinger ved de gule kabler. Ved ikke hvad man kalder det. Må de gemmes væk eller skal de også forlænges?
Annonce
Det der skal hverken forlænges eller tildækkes. Det skal udskiftes.
Ikke nok med at der er samlinger der ikke er indesluttet i en dåse eller PL-dåse, så er der også enkeltledere som skulle have ligget i et rør. Kort sagt bund-ulovligt og potentielt farligt. Hvad mon der ellers er gemt af overraskelser?
Få fat i en elektriker. Det bør ikke tage ham så lang tid at trække nogle nye kabler, så der ikke er skjulte samlinger. 

Er der lavet elssyn?

Få det lavet ordentligt. Jeg ville ikke sove roligt inden, hvis det var mig.

Du behøver ikke nødvendigvis skifte hele kablet for at undgå skjulte samlinger, de kan presmuffes sammen eller samles i vedligeholdelsesfri-samledåser.
Virker oplagt at få fat i en elektriker, det er ikke gør-det-selv arbejde.
Piskeris: 
Enkelt ledninger kan ikke bare samles med pressemuffer, og jeg har aldrig før hørt udtrykket " vedligeholdelsesfri-samledåser "
Kan du ikke komme med et link eller billede

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ev elmand, skrev netop kabel, ikke enkelt ledere. Vedligeholdelsesfri-dåse her & her. For at opfylde IB's §23 undertagelse omhandlende kompound-udfyldte eller indkapslede samlinger..
Mange tak for svar. Jeg får elektrikeren til at kigge på det. Det lyder dog også til at det er en sag for ejerskifteforsikringen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også