Høj luftfugtighed - bygge fugt

Hej

Vi er igang med total renovering af hus. Dvs vi har fået støbt nyt beton gulv og muret op nye gasbeton vægge. (2 måneder siden gulvet blev støbt) 
Vi døjer i øjeblikket med meget høj luftfugtighed. 

Vi har ikke fået sat gulvvarme på endnu (først om 2 uger Ca)
Hvad er den bedste metode til at få fjernet den høje luftfugtighed?
Er det bare at køre med varmeblæser på og lufte ud flere gange dagligt eller er det nødvendigt med affugter osv? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Varme og en effektiv affugter er det mest effektive, men du kan jo prøve med varme og god ventilation, virker bedst hvis du kan få gennemtræk.

Vi prøver igen, i morgen --
Med det klima vi har for årstiden nytter det ikke at åbne vinduet, så varme og affugter er nødvendigt, evt også en ventilator til at lave noget cirkulation hvis der er langt fra ende til ende, værelser etc. 

Forvent at det kan tage lang tid, især gasbeton kan indeholde meget fugt så håber ikke du er gået videre med indvendig vægbehandling, du skal have det udtørret ordentligt først. Ifm nybyg budgetteres der om sommeren med 2-3 uger til udtørring hvilket nogle gange endda er for lidt.

Hvis du skal have varer ind som kræver akklimatisering (eg trægulv eller trolltektplader) skal du først tage dem ind når fugtniveauet er normaliseret.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Med affugter skal der ikke udluftes. Her skal det være tillukket. 
Med varme skal der udluftes konstant. Det er ikke nok at udlufte "flere gange daglig" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Da jeg byggede nyt hus i 1998 sagde bygmesteren, at det var det første nye hus, han havde været i, hvor der ikke var dug på ruderne. Det var også det første hus han havde bygget med ventilationsanlæg (Genvex).

Så mit svar er udluftning, masser af udluftning. Har du ikke andet, så lad emhætten køre i døgndrift. På denne årstid er luften betydeligt koldere ude end inde, så udeluften er meget tør, når den kommer op på stuetemperatur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis