Nedtagning af gammel dørklokke

Jeg er i gang med at pille en gammel dørklokke ned, som sidder godt gemt bag en anden væg. Spørgsmålet er, hvad der er hvad, og hvad man kan gøre for at "gemme" det i væggen, så jeg kan lukke hullet. Kan man muffle eller klippe det?

Der sad disse to elementer på væggen. Jeg rørte alle kabler med en polsøger skruetrækker, og der skete ikke noget. Men hvad er det lige, vi har med at gøre? De to farvede kabler er ret tykke.

På forhånd tak for hjælpen som altid 🙏
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at at sige hvad du skal gøre. For mig at se, så ser det ud som om der er opsat en batterikasse til at drive dørklokken.
Jeg vil tro at der tidligere har været en transformer tilsluttet elnettet til at drive dørklokken. Den er måske allerede fjernet. Hvis den stadig er opsat, vil jeg tro at de tykke enkeltledere kommer derfra. Sørg for at transformeren er frakoblet elnettet, så den ikke bruger unødig strøm.
Når al strøm er afbrudt, kan du klippe eller fjerne ledningerne helt. Altid en god ide at fjerne unødvendige ledninger. Det vil ikke skade at muffe tilbageværende ledninger, men så kan man måske blive i tvivl om de er strømførende.

Søren O
Dine billeder viser en installation til en Friedland dørgong billede 4. På billede 3 er vist en transformator 230/8 V til forsyning af Friedland dørgong billede 4. På billede 2 er vist en blå og brun, som med stor sandsynlighed er de 230V. De bør frakobles, hvor de er tilsluttede, og fjernes. Resten kan du også fjerne. er dog ikke farlige.

fase
S. Fabrin skrev den 03-11-2023 22:40:31

På billede 2 er vist en blå og brun, som med stor sandsynlighed er de 230V. De bør frakobles, hvor de er tilsluttede, og fjernes. Resten kan du også fjerne. er dog ikke farlige.

Jeg har ingen idé om, hvor de ender, når de går ind oppe i kanten af vores hal, og der er ingen steder på den anden side, hvor man kan se, hvor de går hen - måske kun ved at bryde hele væggen ned 😞

Jeg har umiddelbart ikke lige noget at måle med, men kan da koble en lampe på for at se om der er strøm - kan man så eventuelt bare muffe dem og gemme dem i væggen eller er det dumt?

For at finde den anden ende af kablet skal du prøve at åbne eventuelle dåser eller lampeudtag. Du kan fint sætte en lampe til for at se om der overhovedet er spænding på ledningerne. Hvis der ikke er spænding på kablet, må det være frakoblet et sted. Ledningerne bør så forsynes med muffer, men at gemme dem i væggen er ikke nogen god ide indtil du finder den anden ende og klip så kablet i begge ender, så de kan skjules.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis