Støbe stolpesko når inden for periode med mulig frist

Beklager den mærkelige overskrift, kan ikke rette den..

Jeg skal have støbt et par punktfundamenter af 15ø til at holde stolpefod. Jeg har købt stolpebeton og ville gerne støbe på søndag. Jeg kan se at dmi siger at det kan blive 0 grader om natten næste weekend. Vil det give problemer?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Du støber bare. Vil du være helt sikker på at undgå frostskader, så dæk det til med noget isolerende. Evt. blot et stykke plast.

Søren O
Tak. Min plan er bare at hælde beton ned i hullet, skal jeg bare dække til for oven med noget isolering?
Ja, der skal ikke meget til for at hjælpe lidt på temperaturen. Jorden omkring er også stadig varm”.

Søren O
Perfekt, tak for hjælpen! :)

Jeg har også bestilt grus som skal ligge på fundamentet.. Synes du jeg skal gøre det før jeg støber, eller efterfølgende når det har hærdet en uges tid?
Det er ligegyldigt.

Søren O
Annonce
Husk at stampe ned i betonen (med et stykke lægtetræ eller lign) efterhånden som du fylder betonen ned i hullet, ellers er der luft i blandingen som ikke kommer ud (nedsætter styrke og holdbarhed) + den kommer ikke til at ligge ordentligt i pres mod den omkringliggende jord så bæreevnen er forringet.

Afhængig af mængden af pres/vrid på stolpeskoen kan det også være en fordel at fylde 2-3 stænger armering ned i betonen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Søren O skrev den 03-11-2023 08:37:36

Det er ligegyldigt.

Jeg skulle nok have forklaret mig bedre. Jeg skal ligge grus og køre pladevibrator der hvor gulvet skal være (6x4m). Vil pladevibratoren ødelægge betonen mens det hærder? :) 

BOFH skrev den 03-11-2023 09:18:32

Husk at stampe ned i betonen (med et stykke lægtetræ eller lign) efterhånden som du fylder betonen ned i hullet, ellers er der luft i blandingen som ikke kommer ud (nedsætter styrke og holdbarhed) + den kommer ikke til at ligge ordentligt i pres mod den omkringliggende jord så bæreevnen er forringet.

Afhængig af mængden af pres/vrid på stolpeskoen kan det også være en fordel at fylde 2-3 stænger armering ned i betonen.

/BOFH 

Jeg graver ned til frostfridybe (90cm fra jordoverfladen). Skal jeg bare save den her (https://www.jemogfix.dk/kamstaal-8-mm-x-3-meter/4164/9042660/ ) over i 3 og smide dem ned i hullet?

HandyOlle skrev den 03-11-2023 09:45:05

Jeg graver ned til frostfridybe (90cm fra jordoverfladen). Skal jeg bare save den her (https://www.jemogfix.dk/kamstaal-8-mm-x-3-meter/4164/9042660/ ) over i 3 og smide dem ned i hullet?

8mm er rigeligt kraftig, mindre kan godt klare det :-)

Jeg ville lave dem lidt kortere end dybden af hullet så de ikke får jordkontakt og kan ruste, ville først banke dem ned når næsten al beton er fyldt i hullet så du er sikker på de sidder hvor de skal og er helt omsluttet af betonen.

/BOFH 

Pladevibrator er nok no-go den første uges tid, beton hærder langsommere i koldt vejr.

/BOFH 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis