Isolerer beton ?

Har et hus som er bygget på en betonplade, dvs. der er støbt render som et skakbræt i felter af 4 x 4 meter igennem hele huset, derpå er der støbt en betonplade på 200 mm, derefter er der lagt 220 mm flamingo og støbt 8 cm beton med armering og gulvvarmeslanger

hvad er u-værdien for gulvet ?
er u-værdien mindre fordi der er 200 mm beton under flamingo, og i så fald hvor meget ?

har prøvet at kigge på nettet, men kan kun finde u-værdier for 100 mm beton direkte på jord, men hvad er u-værdien for et gulv af jord/grus så ?

spørgsmålet er fordi jeg har fået et energimærke jeg ikke er tilfreds med og den vakler lige imellem en A2010 og A2015, så det var mere om der kunne hentes lidt på min 200 mm beton der er under isoleringen

håber der er en energikonsulent eller ingeniør der har forstand på det her der gider svare
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beton har en lambda-værdi på 0,8 - 1,7.
Isolering som fx flamingo har lambda-værdi på ca 0,03

200 mm beton isolerer derfor næsten som 5 mm flamingo. Rundt regnet kan du derfor gange u-værdien for 220 mm flamingo med 0,985. Det flytter ikke noget.

Husk at du skal have lavere u-værdi, når du har gulvvarme.
Hej Gode Ven,

Tak for dit svar 

Hvad er forskellen på Lambda værdi og U værdi ?

Du skriver beton har en lambda værdi på mellem 0,8-1,7 hvorfor er der dette spænd, og er det værdierne på 200 mm beton ?

Hvad mener du med jeg skal have en lavere U-værdi ved gulvvarme ?
Lamdaværdien er det enkelte materiales isoleringsevne, hvor U værdien er mængden af energi der fiser ud af 1m2 overflade ved en bestemt temperaturforskel mellem inde og ude.

Selvbygger med stort S. 
Ja, Lambda-værdien siger noget materialets isoleringsevne. U-værdien siger noget om hvor meget noget materiale i en bestemt tykkelse isolere.

Lambda-værdien er den samme for 100 mm og 200 mm flamingo. Men den er ringere for beton.

U-værdien er ikke den samme for 100 mm og 200 mm flamingo. Den er selvfølgelig bedre (lavere) for 200 mm. Beton og flamingo kan godt have den samme U-værdi hvis tykkelserne er forskellig, som fx 5 flamingo og 200 mm beton.

Kender man lamda-værdierne og tykkelserne for de forskellige materialer i et gulv eller væg, kan man udregne U-værdien.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis