Ventil til gulvvarme - støj i bolig

Hej
Jeg har tidligere lavet et opslag vedr støj i min bolig. I den forbindelse fik vi skiftet vores cirkulationspumpe, i håb om at det var det. Det var det desværre ikke.

Nu er vi så i gang med at fejlfinde og søge på varmesystemet, og en ny tanke slår os.
I vinters, da støjen begyndte, fik vi problemer med vores gulvvarme i det ene badeværelse. I den forbindelse skiftede vvs’eren ventilen. Kan den ventil mon være defekt?

Til Jer der ved noget om ventiler:
Ventilen bør åbne, når badeværelset kalder på varme. Hvis den ventil ikke fungere, kan den så lave støj i systemet?
Jeg har hele tiden holdt på, at lyden kommer fra gulvet, uden at kunne bevise det.
Er det noget man selv kan tjekke?
Jeg smider lige et billede op af vores gulvvarmesystem. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Traditionelt gulvvarme med telestater, der enten åbner eller lukker helt, kan næppe være årsagen til støj, medmindre cirkulationspumpen holder for højt et tryk. Det er altså telestater, der åbner når det er for koldt og lukker når temperaturen er rigtig.

Jeg kan se at man kan få styresystemer, der trinløst regulerer for gennemstrømningen. Jeg ved ikke hvordan de er lavet, men jeg kan forstille mig at de har større sandsynlighed for at lave støj. Støj i ventiler kommer typisk når de er næsten lukkede. Der vil trykforskellen over ventilen være størst.

For at teste ventilerne kan man bruge mekanikker tricket med at holde en skruetrækker mod metallet på ventilen og enden af hæftet til øret.

Det er det mærkelige i det her, for både vvs’eren og forsyningen siger, at trykket er normalt, og at det er vores måler der viser noget forkert.
Der er ingen af dem der har målt trykket ind i huset.

Jeg har anskaffet mig et stetoskop, sådan et mekanikersæt. Når jeg lytter til vires gulve, så kan jeg høre hvordan det suser og jeg føler også jeg kan mærke vibrationer, når støjen er der.
Noget er der jo galt med det gulvvarme. Det virker bare ikke som om, at vvs’eren ved hvad han skal gøre og gribe i.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis