Brænde eller naturgas

Jeg har købt 2 brændetårne ovntørret birk, til en pris på 6200 kr leveret. Det er ikke billigt, men jeg tænkte det er jo billigere end naturgassen, men er det nu også det?. 
Hvis vi tager udgangspunkt i naturgassen hen over vinteren koster 10 kr m3 i gennemsnit, og brændet koster 3000 kr for et brændetårn med ca 900 kg brænde på.

1 m3 natursgas sætter vi til 11kw. det er lidt højere men det mistes også lidt i fyret.

Ledte efter kw indholdet i træ, og fandt efter en længere formel frem til det her
Der skal (1 kg/2,9 kWh pr. kg) 344 gram ladetørt brænde til at erstatte 1 kWh el ved virkningsgrad 70 procent og 18 procent fugtindhold. 
Så jeg tager udgangspunkt i 344Gram pr kw. 

Så 11x344 =3,8 kg træ svare til 1 m3 naturgas. 

mit hus forbrug er beregnet til 22MW. dvs 22000/11= 2000 m3 gas for et fyringsår(det er så inkl varmt vand) som er ca 20000 kr .

Eller 22000x0.344= 7568 kg brænde svarende til ca 8,4 brændetårne med birk. 8,4x3000 kr= 25200 kr..

Er jeg gal på den, eller kan det være rigtigt at brændet er dyrere end Naturgassen?  

Jeg kan huske jeg regnede på det for en del år siden, og kom frem til jeg kunne spare en del på brænde, men der kunne jeg også købe 8 poser briketter for 100 kr, hvis jeg selv hentede.. nu koster 1 palle briketter med 960 kr jo 3000 kr. 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine tal passer meget godt. Der går ca. 3,5 kg træ på en 1 m3 naturgas.
Med dagens gaspris på 5,28 kr/m3 må dit brænde ikke koste mere end 860kr pr rummeter før det er en underskudsforretning.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 01-11-2023 20:20:32

Med dagens gaspris på 5,28 kr/m3 må dit brænde ikke koste mere end 860kr pr rummeter før det er en underskudsforretning.

så når jeg har givet lidt over 1000 kr pr rummeter og gassen lige PT koster 4,77 kr/m3 (uden afgift og div) så er det skidt.. 

Pizzabager skrev den 01-11-2023 20:47:53

Superdiy skrev den 01-11-2023 20:20:32

så når jeg har givet lidt over 1000 kr pr rummeter og gassen lige PT koster 4,77 kr/m3 (uden afgift og div) så er det skidt.. 

Ja så skal du lade brændet stå i skuret. Det er nok en øvelse rigtig mange burde se på. 

Selvbygger med stort S. 
tja så har man lært det :), meen det kunne også ske at gassen stiger, så lige nu er det dumt, men det kan vise sig at være stort set det samme udgiftsmæssigt, men det er kun hvis det bliver en hård vinter..      
Det er også mest fordi brænde er så dyrt i tårne. Andre steder er det meget billigere, der hvor det kommer med et læs i lastbil f.eks. og gerne noget du selv skal tørrer. Se fx skov-trae.dk

Ellers kan man normalt få et m3 fra et savværk for 500 kr. 

Hvis du selv fælder eller sanker i skoven kan du komme ned på 100-200 kr pr. m3 
Annonce
Nu har du så nok købt det dyreste nemlig Birk og i Tårn. Det giver så flotte flammer og ingen skud, så det er meget velegnet til åben pejs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-11-2023 23:03:49

Nu har du så nok købt det dyreste nemlig Birk og i Tårn. Det giver så flotte flammer og ingen skud, så det er meget velegnet til åben pejs. 

Jeg synes jeg har kigget alle steder og det var dyrt alle steder, men jeg kan da godt se når jeg kigger rundt nu, at udvalget er blevet lidt større.. 

Jeg valgt helt at droppe at bruge træ i år da varmepumpen er så meget billigere til at lave varme.
Thomas_Mygind skrev den 02-11-2023 07:18:51

Jeg valgt helt at droppe at bruge træ i år da varmepumpen er så meget billigere til at lave varme.

Ja, varmepumpen er også billigere end træ men med dagens gaspris må elprisen ikke være over 2 kr/kWh incl. transport før gasfyret vinder på prisen. 

Der er så en klimagevinst som naturligvis også har en værdi ved varmepumpen.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis