Hvilken tagkonstruktion er dette?

Hej alle gode kræfter

Hvilken tagkonstruktion er dette? Har desværre ikke mulighed for at inspicere ved selvsyn, men er blevet oplyst, at det skulle være gitterspær, hvilket passer med huset alder (fra 1969). Men tegningerne kan jeg ikke få til at passe med gitterspær. Hvad tænker I? 
Der går i øvrigt  en bjælke i midten af huset fra gavl til gavl i tillæg til remmen langs murene. Måske er det normalt, men troede at gitterspær alene hvilede på "ydrerem" 

Tak 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en bjælkespærs konstruktion. Den gennemgående væg midt i huset er bærende da lasten føres fra kip lodret ned til væggen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 01-11-2023 11:36:17

Det er en bjælkespærs konstruktion. Den gennemgående væg midt i huset er bærende da lasten føres fra kip lodret ned til væggen.

1000 tak! 

Jeg har fået oplyst, at der er lagt nyt tag på for få år siden, hvor man har udskiftet eternitplader (med asbest) samt formentlig lagt nyt undertag. ville det her have givet menning at skifte spærene ud? sorry, skud i tågen, men tænker selv det er usandsynligt. kan heller ikke se en byggesag herom. 

Nej, normalt rettes der bare op med nye taglægter.
Hvis der ikke skiftes tagtype til et tungere tag, giver det ikke mening at skifte spær.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 01-11-2023 12:35:17

Nej, normalt rettes der bare op med nye taglægter.
Hvis der ikke skiftes tagtype til et tungere tag, giver det ikke mening at skifte spær.

Tak! Dejligt med så fornemme svar. 

En sidste ting jeg undrer mig over: når jeg ser på andre bjælkespær, så er der der ikke de 2 lodrette lægter(?) halvvejs inde på spærret. Er det en særlig type bjælkespær?
Det er nu ret normalt med en "tang" som denne forbindelse hedder.
Den afstiver jo den den samlede konstruktion betydeligt. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 01-11-2023 14:12:54

Det er nu ret normalt med en "tang" som denne forbindelse hedder.
Den afstiver jo den den samlede konstruktion betydeligt. 

 Ok godt at vide. Hvordan er mulighederne for loft til kip eller ovenlys? Jeg blev først glad for at der ikke var gitterspær, men det måske snart det samme? 

Ovenlys er nemme at lave hvis du monterer mellem spærfagene.
Loft til kip er også væsentligt lettere at lave end ved alm. gitter spær. Bare du bevarer midtervæggen hænger det hele af sig selv. Du skal dog nog have nogen til at beregne om bjælkerne er stærke nok uden tangen.

Selvbygger med stort S. 
Hvis man laver loft til kip i sådan en konstruktion er der mange problemer. Isolering, dampspærre og loft skal tilpasses omkring både tænger og den vandrette bjælke. Desuden skal stor set alle elinstallationer laves om, da det ikke er noget der kan nå. 
Så i stedet for loft til kip i hele huset er det meget nemmere at lave 1 eller 2 lystunnel. Enten med et tagvindue imellem 2 spær eller i dobbelt bredde så der skal fjernes dele af 1 spær. Så skal der laves udveksling der, altså så kræfterne fordeles på 2 nabospær. . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-11-2023 23:12:00

Hvis man laver loft til kip i sådan en konstruktion er der mange problemer. Isolering, dampspærre og loft skal tilpasses omkring både tænger og den vandrette bjælke. Desuden skal stor set alle elinstallationer laves om, da det ikke er noget der kan nå.
Så i stedet for loft til kip i hele huset er det meget nemmere at lave 1 eller 2 lystunnel. Enten med et tagvindue imellem 2 spær eller i dobbelt bredde så der skal fjernes dele af 1 spær. Så skal der laves udveksling der, altså så kræfterne fordeles på 2 nabospær. .

 Stor tak! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis