Special hængsler til skjult låge

Vi skal have lavet en skjult låge under en trappe, men jeg kan ikke lige selv gennemskue hvordan det gøres bedst.
Lågen skal gå fra en trappe stolpe og over til en bagvæg, hvor den vil danne et hjørne.
Hængslerne skal sidde skjult på bagsiden af lågen.
Min store hovedpine ligger i, at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg kommer udenom problemet med at de to fodlister der går på væg og låge (for at få den til at ligne væg mest muligt) vil gøre at jeg ikke kan åbne lågen, da de vil gå på hinanden. Findes der nogle specielle hængsler der “flytter” lågen et par cm hen ad og ud samtidig, eller findes der andre gode løsninger? Har prøver at tegne en lille skitse for at vise hvordan det skal være.
Håber nogen kender til noget godt! 🤞🏼🤞🏼🤞🏼
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Josefine123 skrev den 31-10-2023 20:35:49

Vi skal have lavet en skjult låge under en trappe, men jeg kan ikke lige selv gennemskue hvordan det gøres bedst.
Lågen skal gå fra en trappe stolpe og over til en bagvæg, hvor den vil danne et hjørne.
Hængslerne skal sidde skjult på bagsiden af lågen.
Min store hovedpine ligger i, at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg kommer udenom problemet med at de to fodlister der går på væg og låge (for at få den til at ligne væg mest muligt) vil gøre at jeg ikke kan åbne lågen, da de vil gå på hinanden. Findes der nogle specielle hængsler der “flytter” lågen et par cm hen ad og ud samtidig, eller findes der andre gode løsninger? Har prøver at tegne en lille skitse for at vise hvordan det skal være.
Håber nogen kender til noget godt! 🤞🏼🤞🏼🤞🏼

Mener Ikeas 110° hjørnehængsler gør det 

Hvis du skærer paneler og låge i et let smig, således at lågen og panel er bredere på forsiden end på bagsiden, så vil den lukke/åbne let og sidde helt tæt.

Elektronikteknikeren
Alle køkken låge hængsler har noget af den funktion du efterlyser. Især hængsler for hjørneskabe, hvor fastgørelse på låge og på skab er paralle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan mødes de to fodlister?  I 45 grader, 90 grader eller hvordan? 
Jeg har også Ikeas 110 graders hængsler. De gør det rigtigt i starten, hvor lågen kommer ud,  men til sidst kommer lågen tilbage mod skabet og spidsen af fodlisten ville forhindre lågen i at åbne helt. 

Prøv at se dette hængsel:  https://youtu.be/0azawdMU6L4?t=568
Han viser også hængsels betegnelser i videoen. 

Er der evt mulighed for at den åbner modsat, eller op? Tror du får svært ved at åbne den præcis 90 grader - men hvorfor er det vigtigt, skal du have skuffer derinde?
Annonce
Det her ser fornuftigt ud og tager hensyn til fodlister. 
Jeg kan snart ikke finde ud af om forhandleren kommer fra Danmark eller et andet sted, 
selvom det hedder .dk 
Men de hængsler hedder "360 graders dør pivot hængsel".  
Der er en kugleleje kugle i bunden af hængslet, som på en pladespiller tallerken - smart.  
https://youtu.be/rAqLWrh27Q4?t=754

jeg er helt med på jeres tanker om køkkenlåge hængsler mm og har selv tænkt præcis det samme. Men fodlisten vil jo altid være i vejen for ar man kan åbne op, da den jo er længere ude på både bagvæg og låge og derved vil støde på hinanden, lige så snart døren åbner op, ligemeget om der er skåret smig eller ej.

Pivot 360 hængslerne er en virkelig god ide til gengæld. Den vil jeg prøve at gå videre med 😊👍🏼
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis