Udskiftning af køkkenvask

Hej gode lav-det-selv folk

Jeg håber, at der er én (eller måske flere), som kan give et godt råd.

Vi ønsker at udskifte vores eksisterende køkkenvask med en kompositvask, men bibeholde den nuværende bordplade.

Monteringen af vores nuværende vask kan ses af de vedhæftede billeder. Er det en opgave, som burde være mulig, og er der bestemte ting, som jeg skal være opmærksom på? Tænker at lade en fagmand (hvilken?) udføre opgaven, men vil ikke sætte en masse i værk, hvis det slet ikke er muligt?

På forhånd tak for hjælpen.

DBH
Martin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan næppe få den samme vask, så du kan genbruge hullet. Så du skal finde en vask der er lidt større i begge retninger, så skal der fræses ud til den nye vask.

Hvis du skal have nogle til at lave det for dig, ved jeg ikke om de vil foreslå at bestille en færdig ny bordplade med udfræsning. Så vil du være frit stillet med hensyn til valg af vask.
GodeVen skrev den 31-10-2023 12:04:29

Du kan næppe få den samme vask, så du kan genbruge hullet. Så du skal finde en vask der er lidt større i begge retninger, så skal der fræses ud til den nye vask.

Hvis du skal have nogle til at lave det for dig, ved jeg ikke om de vil foreslå at bestille en færdig ny bordplade med udfræsning. Så vil du være frit stillet med hensyn til valg af vask.

Hej GV, tak for hurtigt svar.

Vi vil, om muligt, rigtigt gerne beholde den eksisterende træbordplade, men blot udskifte håndvasken.

Hvis jeg forstår dig ret, så kunne en fremgangsmåde være følgende?:

1) Find/køb en ny vask! Målene skal være lidt større end den eksisterende vask (er det ligemeget hvor meget?), men selvfølgelig fortsat mindre end målene i det køkkenskab, hvor vasken stikker ned.

2) Ud fra målene på den indkøbte vask få en fagmand (tømrer eller VVS?) til at udfræse den gamle vask af bordpladen.

3) Installere den nye vask + armatur.

DBH
Martin
Nej den gamle vask kan du skrue ud og du behøver ikke fræse, men kan save ud med stiksav hvis du finder en vask som er større.
Din vask ser dog lidt dyb med amaturet "indbygget" men prøv at mål måske er den bare lille.
Da den eksisterende vask er underfræst, er den også limet i flange/bordplade samlingen.
Du kan muligvis skære den fri, og få den ud af din bordplade, men at finde en kompositvask der matcher din nuværende vask (Blanco Dana, tror jeg) er umuligt. Kompositvaske er med mindre radius, så hullet vil skulle fræses om, og der er stor sandsynlighed for der ikke er materiale nok til det.
Hvis du skal have håndværkere til det, skal du have fat i en snedker til det, og i sidste ende, vil jeg vurdere du står med en dyre løsning end en ny bordplade med vask - og hvor der så er garanti på underlimningen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis