Råd til rundt bord

Hej alle!
Min kæreste har fundet et bord som hun har forelsket sig i. I kender det - nu er det op til mig at levere.
Inden jeg brager mig ud i et projekt tænker jeg for god ordens skyld lige at rådføre mig herinde med jer. 
Jeg har vedhæftet et par billeder. 

Et rundt bord. Der er forholdsvis tykt både i ben og bordplade. Desforuden er de "eneste" detaljer afrundingen på kanterne. 

Mit svar var selvfølgelig - det kan jeg selv lave! Og det tænker jeg at jeg skal. 

Derfor vil jeg høre Jer til råds herinde inden jeg begynder. 

Originalen vil jeg gætte på er lavet i ask. Vi vil som udgangspunkt tage bordet til en autolakør for at få det malet, hvorfor træ-sort ikke på samme måde spiller ind. 

Hertil mine spørgsmål: 
* Hvilken træsort vil i gå for med ovenstående in mente? 
* Da vi ønsker bordet i en Ø120 tænker jeg ikke jeg kan undgå at skulle købe flere bræder, for så derefter at samle dem?
* Vil det give mening at købe gulvbræder, for at sikre at samlingerne bliver "nemmere" at lave? 

En alternativt vej vil være at gøre det hele i MDF, købe to store plader og lime dem sammen, for at skabe det tykke-look - vil dette give mere ming? 

Desforuden hvis nogle tænker at de kunne lave et hurtigt bud på en guide til hvordan jeg burde angribe dette efter deres mening, er i meget velkomne! 

Mvh. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke et gør det selv projekt for en nybegynder.

Hvis det skal males så ville jeg bruge limtræsplader i fyr. De er både rimelig robuste, lige og billige.
At lave det i ask vil koste 5000 kr bare i materialer.

Selvbygger med stort S. 
Det er da noget af et projekt du har indladt dig på.
Først og fremmest skal du have fundet ud af hvordan benene skal fastgøres til pladen. Hvis du ikke finder en god måde at gøre det på er det jo ligesom spildt at lave bordet. Det SKAL stå stabilt. 
Dernæst ville jeg, når nu det skal lakkeres, ikke lave det i træ, da det kan slå sig og er vanskelligere at få en ordentlig finish på. Jeg tror jeg ville gå med MDF. Men da både plade og ben er i nogle ret voldsomme dimensioner (måske 60mm tyk) ville jeg overveje at lave benene hule, samt lave bordpladen hul underneden, da det ellers vil veje som et ondt år. På den måde kunne fastgørelsen af benene også skjules. 
Hvis vi siger at tykkelsen er ca 60mm, så kunne benene laves ud af 16mm plade. To fulde plader limet sammen om to rammer ligeledes af 16mm. Måske et par små forstærkninger i midten. 
Bordpladen af en fuld 16mm og så 3 rammer. "Indeni" kunne så sættes nogle forstærkninger "på kryds og tværs" som måske kunne bruges til fastgørelse af ben.
Tjah benene kunne endda sagtens laves af 12mm.

Det var bare lige lidt tanker om dit projekt. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også