Dur denne mørtel til puds af kældervægge?

Jeg skal reparere puds i kælderen. Tidligere har jeg brugt hydraulisk kalkmørtel fra Weber. Den havde de ikke i mit lokale byggemarked, så jeg købte Skalflex’ strandmørtel: https://skalflex.dk/shop/produktgruppe/strandmoertel.aspx

Der står det skulle være kalkmørtel, men nu kommer jeg i tvivl om det egner sig (eller om det bare er en pose sand/grus). Det koster foruroligende lidt - omkring 1/4 af Webers.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en vådmørtel på linje med bakkemørtel (6,6% maks korn 0 - 4 mm ) . Den sidste med lidt grovere korn størrelse, som nok egner sig bedre til opgaven. Så det er ikke det man kælder færdigmørtel. 
Du skal blande det med cement ( ca. 10 : 1 ) for at få samme resultat. 
Der står at det er sand ( maks korn 0 - 2 mm ) med 7,7% kalk blandet i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, Erik.

På pakken står der at den kan anvendes med og uden cementtilsætning. Vil det ikke sige, at den kan blandes med vand og bruges?
Det er en standard kalkbaseret vådmørtel til opblanding med cement, dvs det er ikke en færdigblandet tørmørtel hvor der kun skal tilsættes vand.
Forhold for blanding er afhængig af anvendelsesformål, 1:10 er ok til indvendigt pudslag, men lidt svagere kan også gå.
Kalkindhold er for lavt til at det klassificeres som egentlig kalkmørtel, dvs tilsætning af en lille smule cement er nødvendigt for at sikre ordentlig vedhæftning til underlaget.
Til lidt reparation i en kælder kan det godt bruges når du nu ikke kan skaffe den ægte vare.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jo du kan bruge den uden cement, men så er den sikkert for svag til det brug du ønsker. 
Ok jeg tænkte på udvendig puds. Her kan du bruge 1:18 blandet efter volumen. 

Tak, begge to. Jeg er blevet klogere.

Jeg tror jeg bytter posen og køber en rigtig kalkmørtel (tør), som kun skal tilsættes vand. Jeg må se om jeg kan få det i nabobyerne
Annonce
Kan se dit postnummer er 2100, så smut en tur til Amager, og køb kalkmørtel ved Genbyg
Det er mit gamle postnummer fra da jeg boede i en billig andelslejlighed. Jeg ikke råd til at bo i hus i 2100 :-D

Nu bor jeg i Birkerød. Tror de har det i Lyngby.

Men tak for tippet ellers!
Der er pudsemørtel i alle byggemarkeder. Både den for cement og den som har det hele undtagen vand. 

Der er masser af pudsemørtel i mit byggemarked. Men jeg synes bare at have forstået, at man til kældervægge skal bruge pudsemørtel uden cement, altså hydraulisk kalkmørtel. Tidligere har jeg brugt denne:

https://www.stark.dk/weber-hydraulisk-toermoertel-35-65-500-0-4-mm-25-kg?id=6220-5144163 

Det er jo lidt dyrt og lidt svært for mig at skaffe, så hvis jeg bare kan bruge almindelig, cementholdig, mørtel i sække der blot skal tilsættes vand vil det da være at foretrække. Ville du sige man kunne det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis