Fjerne klinker for at skifte vådrumsvinyl i badeværelset

Jeg skal have skiftet vådrumsvinyl på badeværelset. Der er fliser hele vejen ned og jeg kan forstå på gulvmanden at der skal frigøres 10cm over gulvet for at fjerne det gamle og sætte et nyt op.

De eksisterende klinker er 15 cm i længden, så jeg vil jo helst have en del af de eksisterende fliser til at blive på væggen. De er desuden blevet malet for nyligt, så jeg ville være ked af at pille den nederste række ned og sætte et nyt op og male den række igen.

Har i et bud på hvad den nemmeste måde ville være at skære 10cm hele vejen rundt i badeværelset og banke 10cm af de klinker så gulvmandan kan komme til? Der er få udfordringer i form af rør og toilet, så der skal jeg også kunne komme til på en eller anden måde. Igen helst uden at slukke for vand og afmonter rør, da det er en etageejendom.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis fliserne skal genetableres igen, ville jeg fjerne nederste flise - omvendt kan de 10 cm. afsættes efter højeste punkt på gulv, og fliserne skæres med en lille diamant skive. Steder hvor den ikke kan komme til, vil en multi cutter med keramisk klinge sikkert kunne bruges. Er det grundet manglende våd membran de skal 10 cm. op ?

Ja vi har fjernet noget af gulvet ved dørkarmen for at kigge ind og kunne se at der var sponplader. Kan det ikke også passe at vådrumsvinyl fungerer som barriere og at det derfor ikke er nødvendigt med en membran under?

Jeg tænker også selv at man kunne måle 10 cm op og skære til. Er rimelig handy men jeg har aldrig brugt en vinkelsliber før. Finder man hurtig en rytme eller tror du der skal en fagmand på? Der er ca. 10-15 meter rundt, så det kommer til at tage noget tid at nå hele vejen igennem.
Vi må formode fliserne sidder i vater hele vejen rundt, så de min. 10 cm. vil variere ift. gulv fald, men det kan du jo lige være obs på. Måske kan du ændre/tilpasse de 10 cm lidt i bruse nichen, hvis den er undersænket.  Streg skære mål op med en sort tusse, da støv hurtigt visker alt andet ud. Det vil svine en del, så luk rummet godt af og åbne vinduer. Mht. til dørtrin - der er nogle mål ift. afløb, I skal overholde - mener ca. 5cm. , ellers må andre rette mig. Kan se fliserne er malet, så hvis nogen skal skiftes, er det jo bare størrelse/struktur på flisen du skal finde. Ps. gennemførte. rustne vand/varme rør, grunder du lige helt ned til beton, inden vinyl svejses på.
EDIT - ser lige det er 3 cm. fra rist til indgang.  

Hvis vinyl svejses af gulvmanden, så er denne godkendt som vådrums membran. Men det betinger at afløbs rist er den rigtige type så denne kan tætne sammen med vinylen. Jeg er dog noget i tvivl om hvordan han får det tæt omkring radiator rør. 
Det er ikke så godt med den opkant ved bruse niche, så kan vandet jo ikke komme fra den øvrige del af badeværelse og hen til risten, og den hjælper ikke spor på sprøjt ud på gulvet. De 3 cm som nævnes er det man kalder " kar krav" Altså skal du forstille dig hele gulvet som et kar bagefter, og så skal der ved forstoppelse kunne stå 3 cm vand over risten inden det løber ud ved døren. Har du ikke nok fald så må der være en lille kant op ved døren hvor vinyl også limes og svejses. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også