Kommune kræver ny spildevands løsning

Haløjsa. Jeg er kommet i den uheldige situation at min kommune nu kræver at jeg skal have lavet nyt spildevands anlæg. Det gamle er en simpel septiktank fra gammel tid. Den er med støbt bund og T-stykke hvor overløbs "vandet" løber over i et sivdræn som ligger på min egen grund/mark. Men nu siger de pludselig at de har fundet bæ bakterier i en bæk 500 meter væk fra min grund, og mener så at det nok er fra mig, så nu skal der pludseligt nyt til, til gud ved hvor mange penge som jeg ikke har. Selvom det gamle system virker upåklageligt og har gjort det i årtier. Jeg bor alene og skider på arbejde. Genboen og hans kone som begge er pensionister som bor tættere på åen med samme system og skider hjemme har intet fået af vide (det skal lige siges at det er 2 år siden) Kan det virkelig passe kommunen bare kan kræve sådan en handling uden nogen form for beviser? Selvfølgelig flyver mit vand sqda ikke bare 500 meter gennem jorden fra mit dræn over i en bæk... Vandet når jo ikke engang op til overløbet når tanken tømmes hvert år. Eller er jeg fuldstændig forkert på den???
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jo det kan de godt . og alle med alm septiktank skal alig.have lavet om til trekammertank i løbet af de næste par år
så det er bare om at få tilbud hjem , og den kloakmester du vælger sørger for tilladelser og godkendelse af anlægget
Du kan jo prøve og få en til og nærlæse deres rettigheder, for kunne være de rent faktisk skal kunne påvise det er fra dit anlæg forurening kommer fra?? Men hvis påbuddet alligevel kommer inden for en årrække pga landsdækkende regler, er der jo ikke så meget og gøre..
Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men undersøg om der er en spildevandsplan for tilslutning til renseanlæg, for kommer det inden for de næste år, vil det være ærgerligt at etablere et nyt system med trixtanke.
(og tilslutning til fælles kloak system, kan kommunen også give et påbud om, også selv om man har et moderne system med trixtanke)

Vi prøver igen, i morgen --
bredker skrev den 28-10-2023 05:45:23

jo det kan de godt . og alle med alm septiktank skal alig.have lavet om til trekammertank i løbet af de næste par år ...

Er det noget du evt har et link til mere information om ?

Hvis det er påvist at ejendommen afleder spildevandet til det pågældende vandløb og det giver anledning til uhygiejniske forhold i vandløbet, så kan kommunen godt kræve at spildevandsforholdene forbedres. Ejendommen kunne også være omfattet af kommunens spildevandsplan og beliggende i et område hvor ejendommene vil blive pålagt forbedret rensning af spildevandet, eller evt. en offentlig kloakering, såfremt recipienten er målsat. Tjek evt. spildevandsplanen på kommunens hjemmeside.
Annonce
Der er lidt om regler her fra miljøministeriet, vedrørende områder uden offentlig kloakering. LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Nu kan det jo tænkes at der fra gammel tid går et dræn i marken som din septik tank afleder til, og at det kan være årsagen til at Bæ bakterier er kommet de 500 m Når du samtidig siger at tanken ikke bliver fyldt op på det år der imellem tømninger, så er det meget sandsynlig. Selv om skider på arbejde, så er der også weekender, og skyller du vel også ud når de pisser derhjemme, brusebad, osv. Så der giver meget vand i løbet af et år. 
Her i kommunen er det vel 15 år siden at de krav blev gennemført alle steder ude på landet hvor der ikke er fælles kloakering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvor meget vand forbruger du?
Det kan måske give dig en ide om hvor meget vand du leder væk fra huset?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis