Radiator ventil utæt

Hej LDS

Min radiator er utæt. Det er ikke den lille luftventil den er gal med, det er den større ventil som man skruer den lille luftventil fast på. Se billedet.
Hvordan hulen får jeg skruet den ud og sat noget nyt garn og salve i? Hvilket værktøj skal jeg bruge? 

Mvh. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt svært at se på billedet, men er den sekskantet, ville det være optimalt med en sekskantet top ...
Den kunne nok godt risikere at sidde ret så fast...

Vi prøver igen, i morgen --
Eller en stor svensknøgle eller en rørtang.
Men du skal have renset godt rundt omkring den, for at få det bedste greb som muligt. 
Hmm jeg tror ikke jeg forstår, eller så har jeg ikke forklaret mig godt nok, prøver lige igen.

Det er ikke det lille hul i kan se på billedet hvor det er utæt det er helt derude hvor i kan se der er ret rustent, jeg har vedhæftet et billede mere som viser hvor det siver ud.

Det er et gevind jeg kan skrue længere ind hvis jeg skruer luftventilen helt tæt og fortsætter med at skrue, men jeg kan ikke skrue den ud igen fordi så er det bare den lille luftventil der bliver skruet ud. Det er lidt svært at forklare på et billede. 
Det er sikkert en nippelmuffe der sidder i radiatoren. Den skal du have skruet ud, og pakket om. Normalt er der en stor sekskant yderst på nippelmuffen som du skal “skrue på. Der et lidt svært at se - er der brugt spartelmasse for at få det til at se pænt ud?

Søren O
Måske kan du med en "skrueudtrækker"
Link til eks ​Link​​​
Annonce
Jyntefar skrev den 27-10-2023 19:29:51

Hmm jeg tror ikke jeg forstår, eller så har jeg ikke forklaret mig godt nok, prøver lige igen.

Det er ikke det lille hul i kan se på billedet hvor det er utæt det er helt derude hvor i kan se der er ret rustent, jeg har vedhæftet et billede mere som viser hvor det siver ud.

Det er et gevind jeg kan skrue længere ind hvis jeg skruer luftventilen helt tæt og fortsætter med at skrue, men jeg kan ikke skrue den ud igen fordi så er det bare den lille luftventil der bliver skruet ud. Det er lidt svært at forklare på et billede. 

Det var også den jeg mente, og at en sekskantet top ville være optimal, hvis der er en sekskant på forskruningen.

Tænker den ser sådan her ud...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er kommet videre i min søgen, men er ikke helt i mål endnu. Det er ikke en nippelmuffe/sekskantet top, men et rør med gevind både udvendigt og indvendigt ligesom på billedet bare med gevind indvendigt også.

Problemet er nu at den er skruet for langt ind så hvordan får jeg den ud så jeg kan skifte den ud med en nippelmuffe? Kan jeg som en anden foreslår bruge en skrueudtrækker?

Og hvad hedder den lille luftventil der passer i den nippelmuffe jeg skal have? 
Nogle gange kan man være heldig at kunne skrue sådan en studs ud med den ene kæbe på en vandpumpetang. Klben sættes ind i hullet, og presses ud mød røret samtidig med at du drejer rundt.
Luftskruen kaldes en udluftningsskrue.

Søren O
Hvis diverse forhåndenværende værktøj ikke kan gøre det, så er jeg er jeg sikker på at skrueudtrækker er det korrekte værktøj.

Når du kunne skrue den længere ind med luftskruen, så sidder den ikke mere fast end det burde være nemt med skrueudtrækkeren, som er beregnet til sådanne opgaver.
Hej alle

Tusind tak for hjælpen. Det lykkedes mig at dreje gevindet ud vha. det ene "hoved" på en papegøjetang. Det lykkedes ikke med skrueudtrækker, måske fordi jeg ikke kunne komme lige på, pga. et rør der var i vejen.

Efterfølgende kunne jeg sætte en luftskrue i, og radiatoren blev tæt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også