stål bjælker til understøtning i gammel bygning.

Jeg er igang med at forbedre en gammel staldbygning og vil i den forbindelse gerne lægge to nye stålbjælker op til at bære/støtte spærene i stedet for de gamle træbjælker med mange støttepunkter. 
Det er en bygning fra 1923 med tungt tegltag. bygningen er 14,5mtr lang og 7,80 bred
Ønsket er at lægge 2 stk nye bjælker med kun 3 bærepunkter til hver (i hver ende og på midten) 
Samtidig vil jeg fjerne de gamle indervægge der står tilbage, så hvis de har en afstivende funktion skal der også tages højde for dem.
Er der nogen der kan hjælpe med at beregne hvilken type samt dimension på bjælkerne?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mit værksed har jeg lavet nogenlunde den samme øvelse som dig, men mit spænd mellem støttepunkterne var kun 5.5m, så lidt mindre end hos dig. Jeg fik et ingeniørfirma til og regne på det og de kom frem til en HE200B bjælke. Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget men jeg kan sende dig materiale hvis du er interesseret? Ellers kan jeg anbefale dem som lavede beregningerne for mig, Art-tek www.art-tek.dk.
Hej Per
tak for svar, det må du meget gerne sende til mig, så kan det være jeg kan tage udgangspunkt i det. Min mail er [email protected]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis