Filt på spånplader - hvad fylder jeg revnerne med?

Hejsa

Vi har overtaget et dejligt hus fra 1974. Alle indervægge er lavet med 12mm spånplader.

Vil gerne beklæde det med filt og så male væggene.

Men det er ikke en helt let opgave.

Vi har kigget på armeringsvæv (ligesom med gipsplader). Men det har den store ulempe, at det umuligt at få plan med pladerne, fordi de gamle spånplader ikke er sænket en lille smule i siderne, som gipsplader er.

Træet er jo levende, så jeg forestiller mig, at vi skal ud og finde et eller fleksibelt spartelmasse, der kan bevæge sig sammen med træet. 

Men næsten uanset hvor fleksibelt det er, så frygter jeg lidt, at malingen stadig sprækker.

Nogen der har gode erfaringer med at sætte filt på spånplader, så resultatet både bliver flot glat og det ikke sprækker?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det revner uanset hvordan du spartler. Skru gipsplader udenpå i stedet.
Så har du en skruefast væg uden revner.

Selvbygger med stort S. 
Hvad er der bag spånpladerne? Hvis der er mursten direkte bagved, kan man pille spånplader ned. Men der er nok noget isolering?

Det er let at skrue et lag gips på udenpå, og det skal så gøres så samling i gips ligger ca. midt på spånplader, så i har samlingerne forskudt. Så revner det ikke.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 25-10-2023 19:44:12

Hvad er der bag spånpladerne? Hvis der er mursten direkte bagved, kan man pille spånplader ned. Men der er nok noget isolering?

Det er let at skrue et lag gips på udenpå, og det skal så gøres så samling i gips ligger ca. midt på spånplader, så i har samlingerne forskudt. Så revner det ikke.

Ja. der er isolering bag træpladerne. 40 mm Rockwool på indervæggene og ca 130 på ydervæggene.

Ja. Vi ender nok med at skrue gipsplader på. Lidt større tur end vi lige havde regnet med. Men sådan er det jo gerne, når der renoveres 🫣
Hvis jeg gætter rigtig, så er det et Holm hus. Der blev spånplade vægge bekladt med hessian, netop for at det ikke skulle revne. Jeg har nok lavet strøm i 40 - 50 af disse huse først i 1970`rne 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også