Fjernvarme problemer og 2 "løse"udluftningsventiler

Kære medlemmer med kendskab til VVS installationer - hjælp søges:)

Vi har overtaget et nyere hus fra 2019, med gulvarme i hele huset - vi har dog problemer med gulvarmen i dele af stuen. I et felt på ca. 3 x 3,5 m i stuen virker det som om at gulvarmen ikke bliver særlig varm/ikke virker,  selvom reguleringstermostater mm.  står korrekt.

Mistænker muligvis luft i fjernvarmerørne, ud fra hvad jeg har læst i diverse forumer.

Ved besigtigelse i teknikrummet blev jeg dog voldsom bekymret, da jeg konstaterede at 2 udluftningsventiler/lille fingerskrue (markeret med rød cirkel) ikke var ordentligt fastspændt og var åbne. Skal sådanne ventiler være åbne eller kan dette have indflydelse på at gulvarmen ikke virker korrekt?

Vedhæftet et billede af den enhed jeg formoder er monteret i enden af Fordelerrørne.

Ser frem til at høre jeres råd og dåd - på forhånd tak.

VH en ikke kyndig VVSér.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Disse lufthætter må ikke spændes fast. Det er automatiske udluftninger, og når hætterne spændes, kan ventilerne ikke fjerne luften.

Søren O
Søren O skrev den 25-10-2023 19:10:05

Disse lufthætter må ikke spændes fast. Det er automatiske udluftninger, og når hætterne spændes, kan ventilerne ikke fjerne luften.

Tak for svar Søren. 

Og bare lige for at være sikker, så skal begge fingerskruer/ventiler i både øverste fordelerrør og nederste fordelerrør være åbne og ikke spændt?

Med disse monteret er deres funktion vel netop at undgå at der kommer luftlommer i gulvvarmen, så dette burde vel være udelukket i forhold til mit problem med en delvis varm stue? 

Ved du hvilke sløjfer, der går til stuen?

Umiddelbart skulle man tro at det var en sløjfe, der ikke fungerede ordentligt, men 10 kvm lyder som lille areal at splitte et rum op i.  Så problemet kan være noget andet. Hvis der kun er en sløjfe, kan det for eksempel skyldes at gennemstrømnings hastigheden er for lille, således at vandet har afgivet nok varme inden det har været overalt. Men der er andre muligheder. Jeg kender nogen der købte et nyere hus, hvor gulvarmen ikke virkede ordentlig. Der var problemet at en sløjfe var parret med en forkert termostat. De tidligere ejere havde åbenbart ikke opdaget det.
GodeVen skrev den 26-10-2023 12:21:14

Ved du hvilke sløjfer, der går til stuen?

Umiddelbart skulle man tro at det var en sløjfe, der ikke fungerede ordentligt, men 10 kvm lyder som lille areal at splitte et rum op i.  Så problemet kan være noget andet. Hvis der kun er en sløjfe, kan det for eksempel skyldes at gennemstrømnings hastigheden er for lille, således at vandet har afgivet nok varme inden det har været overalt. Men der er andre muligheder. Jeg kender nogen der købte et nyere hus, hvor gulvarmen ikke virkede ordentlig. Der var problemet at en sløjfe var parret med en forkert termostat. De tidligere ejere havde åbenbart ikke opdaget det.

Tak for returmelding og mulige løsninger af problemet. Vil arbejde videre med dine forslag. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis