Oliebrænder slå HFI fra - nogle gange

Jeg har fået monteret en brugt oliebrænder (har kørt ca. 2000 timer) på et gammelt oliefyr, da den gamle lækkede.

Fyret starter op og køre en del timer, men HFI relæet slår fra på forskellige tidspunkter. midt om natten osv. 
Men det køre længe nok til at varme kedlen op og vi kan få varme i huset.
Så fejlen er perodisk.

Jeg har talt med VVS'eren, som har monteret den - man han mener at det er brænderen som skal skiftes - og han vil selvfølglig gerne sælge mig en ny til 6000,-

Jeg har ikke tiltro til ham og ønsker ikke at kaste en masse penge i huset, da det er et dødsbo som skal sælges.

Jeg er lige på vippen til at få installeret en luft-til-luft varmepumpe - da brugsvandet allerede er flyttet over på en el-vandvarmebeholder - grundet til tilkalket rør.

Kan det være en forkert montering? Løse forbindelser mv.?
Kan en eletrikker måle brænder og evt. relæ igennem?

Kan jeg finde årsagen, uden at skal kast for mange penge efter det?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden   
Ja det kan en elektriker måle ud, dog kan periodiske fejl være svære at finde..

Du kan også prøve at bytte om på fase og nul, det hjælper somme tider, og er ikke farligt eller ulovligt, men selvfølgelig mest korrekt at finde fejlen.
Det vil nok typisk være i motor eller kondensator, evt. i tændtransformeren.

Vi prøver igen, i morgen --
En jord fejl skal op på 30mA før RCD ( HFI ) relæ slår fra. Så der skal være en vis spænding imellem den fejlramte ledning til jord før der går en strøm af denne størrelse. 
Nul leder er ofte på nul V i forhold til jord, men ved anden større belastning hos dig eller naboer kan spænding stige nogle Volt på nulleder. Det skyldes simpel modstand i alle kabler på vej til og hos jer. Er der så en fejl på fyret kan denne belastnings ændring forårsage at relæet slår ud. Det vil så typisk være periodisk
Er fejlen på  Fase ledning så står der 230 V på den fejlramte del, og så skal der kun en mindre overgang til for HFI slår fra. 
Nu har du lidt forklaring, så hvis fejlen bliver meget værre ved at bytte om, så ved du lidt hvorfor. 
Elektriker har et apparat som kører med en endnu højere spænding. På den måde kan han sikkert måle sig til fejlen. 
Så skal ledninger pilles af i kontrolkassens montage boks, så de enkelte dele kan måles. Det skal du ikek gøre før der skal måles, for der skal være styr på hvor de skal monteres igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
En anden VVS siger at det 9/10 gange er forvarmeren og at den kan slåes fra uden problemer med Frost.

Giver det mening, når det er en periodisk fejl som giver fejl strøm?
Udelukkelse.

Det er kun kommet efter brænderen er blevet skiftet.
Etabler en anden el-varmekilde på samme sikring som oliebrænderen.
Sluk/afbryd oliebrænderen.
Vent og se om HFI igen afbryder?

Hvis ja, så har du fundet fejlkilder.
Hvis nej, så led videre.

Den alternative varmekilde hjælper med at holde varmen, og checker om generel load på gruppen kan forårsage fejlen

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kilodunse skrev den 25-10-2023 14:25:01

En anden VVS siger at det 9/10 gange er forvarmeren og at den kan slåes fra uden problemer med Frost.

Giver det mening, når det er en periodisk fejl som giver fejl strøm?

Ja det er bestemt en mulighed, forvarmen tænder lige inden fyret startet..

Som jeg husker skal der laves en "lus" for at fyret kan køre uden forvarmen.

Har du prøvet at bytte rundt på fase og nul ??

Vi prøver igen, i morgen --
John Larsen: Generel belastning på en gruppe kan ikke forårsage at HFI udløser. 
Det kommer an på hvilken kontrolkasse der anvendes om der skal lægges lus. Ved Danfoss skal der ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-10-2023 23:10:37

John Larsen: Generel belastning på en gruppe kan ikke forårsage at HFI udløser.
Det kommer an på hvilken kontrolkasse der anvendes om der skal lægges lus. Ved Danfoss skal der ikke.

Det var nu også ment som en metode til at fastslå om det er oliebrænderen der forårsager problemet!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis