el installation regler

Hej!

Jeg er ved at renovere køkkenet og er nødt at flytte stikkontakter ca 1 m på sammen væg samt koble/indmure en ekstra. Det skal fræses i gasbeton og indmures et par dåse ved siden eksisterende.
Der skal kobles sammen antal af hvidevarer som før.

Huset er fra 2002.
Der er følgende grupper i køkkenet :
1 ovn+kogeplade 16a
2 opvaskemaskine+spabad 10a
3.stikkontakter og lys i køkkenet, alrum og stue

Jeg har indhentet et par tilbud fra aut. installatører og der er forskellig tingang til mit behov.

Den ene siger jeg skal have en kabel fra el-skab og etablere en ny gruppe og den anden at der er ingen behov.

Kan det passe at hvis jeg skal have flyttet eller ekstra stikkontakt (koblet til eksisterende) så alle nuværende regler skal overholdes lige som i ny bygget hus?

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine stikkontakter i køkkenet skal være fordelte på to grupper, så det kan godt være rigtigt, at der skal føres et kabel fra en ny gruppe frem. Grupperne må gerne forsyne andre rum i huset. Du ændrer installationen og skal derfor overholde gældende regler.

fase
S. Fabrin skrev den 24-10-2023 13:06:25

Dine stikkontakter i køkkenet skal være fordelte på to grupper, så det kan godt være rigtigt, at der skal føres et kabel fra en ny gruppe frem. Grupperne må gerne forsyne andre rum i huset. Du ændrer installationen og skal derfor overholde gældende regler.

dvs hvis en stikkontakt flyttes, så el-installation i hele huset skal overholde gældende regler?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
akr2017 skrev den 24-10-2023 13:46:59

S. Fabrin skrev den 24-10-2023 13:06:25

dvs hvis en stikkontakt flyttes, så el-installation i hele huset skal overholde gældende regler?

Mener også de regler med at stikkontakterne skal forsynes fra to forskellige grupper gjaldt i 2002, så forstår godt at elinstallatøren vil overholde reglerne.

Men ellers kan du jo vælge den installatør, der ikke mener der skal trækkes nyt kabel...

Så er det min erfaring, at tilbud på småopgaver, meget ofte bliver for dyrt.

Vi prøver igen, i morgen --
Nej, men der gælder regler for installation i køkkener og antal stikkontakter, som skal forsynes fra to grupper. Var det ikke reglerne for køkkenet, du spurgte om?
I øvrigt er tilbud på småopgaver, som det bliver nævnt, gør opgaven dyrere. Få det lavet på timeløn.

fase
Kan ekstra stikkontakter kobles til en gruppe hvor opvaskemaskinen er koblet til idag?

Vedr “fordelt på to grupper. Betyder det at de to grupper må udelukkende bruges i køkkenet eller der kan være koblet fx nogle værelse på de to grupper?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du læser mit tidligere indlæg, vil du se at grupperne gerne må forsyne andre rum.
Hvis stikkontakten er beregnet til at sikres med samme størrelse sikringer f.eks. 16 A, som til opvaskemaskinen, kan det bruges.

fase
akr2017 skrev den 25-10-2023 14:24:46

Kan ekstra stikkontakter kobles til en gruppe hvor opvaskemaskinen er koblet til idag?

Vedr “fordelt på to grupper. Betyder det at de to grupper må udelukkende bruges i køkkenet eller der kan være koblet fx nogle værelse på de to grupper?

De 2 grupper må gerne forsyne almindelig lys installationer i andre rum.

Du må ikke benytte samme gruppe som opvaskemaskinen er tilsluttet. De 2 grupper skal være almindelig lys grupper, og må feks ikke forsyne hårdevidevare som opvaskemaskine, kogeplade og ovn.
Der må gerne tilsluttes en stikkontakt til samme gruppe som opvasker. Er der 16A sikringer så kan det være Fuga stikkontakt uden afbryder. De er godkendt til 16 A sikringer. Det er meget almindeligt til f.eks Cooker.
MEN der lys installation / de andre stikkontakter skal stadig fordeles på 2 grupper, og der må gerne være andre rum på samme grupper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
lav det selv. Sæt indmuringsdåser ind ved hjælp af murbor og mejsel. Fræs kabler i væggen med vinkelsliber. Den stikkontakt der er der nu, kan du bruge til at trække kabel til den næste og så fra den til den tredje du skal have. Hvis den første stikkontakt skal sløjfes så sæt blænddæksel på ellers brug presse muffe og krympeflex og send kabel videre til stikkontakterne og luk hullet til.
Velkommen på lds EgonStegegaffel
Jeg har en formodning om at trådstarter søger råd om at få det lavet lovlig og håndværksmæssig korrekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også