Bagfald i badeværelse

Vi har fået lavet badeværelse af en prof. entreprenør. Gulvet er støbt på ny, og jeg har konstateret at der er bagfald på gulvet. Både entreprenør og jeg er enige i, at det skal der ikke være.

Der hvor vi er uenige er hvem skal fixe det. Entreprenørs opgave er udelukkende at lave gulvet, planen er så at jeg selv står for efterfølgende vådrumssikring og fliser.

Entreprenør siger at de steder faldet kniber og de steder der er bagfald, det skal jeg bare selv fixe når jeg lægger fliserne, ved at dosere lidt mere/mindre fliseklæb her og der så jeg skaber faldet i det jeg lægger fliserne, samt kompenserer de steder der er bagfald.

Er det rigitgt? Altså hvis jeg bestilte en professionel murer til at lægge fliserne, ville han så acceptere den historie? Er det normal praksis?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal du selv lægge fliser på et gulv, som håndværker har støbt?

 

Der er vel et aftale grundlag hvor faldet skal skabes i støbningen? Er det på hele gulvet eller er der også pletvise lunker? Overholder støbningen reglen om 3cm kar-effekt fra indgang til afløb? Er der de lovpligtige 1-2% fald i brusekabine og under badekar?

Deres forslag om at fikse det hele i fliseklæberen KAN principielt godt lade sig gøre men det kan være svært at styre og der vil være større tendens til at fliser bliver skrukke - fliseklæber er et bindelag og ikke et bærelag.

Det jeg ville gøre var at slibe betonen ned i de områder det kniber og evt hæve det med gulvspartel i andre. I dit tilfælde bør denne udgift selvfølgelig afholdes af dem der støbte gulvet.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja entreprenør har støbt gulv, jeg skal selv lægge fliser og alt det videre arbejde. Min fornemmelse er at entreprenørs murer er indigneret over at jeg selv vil stå for den del, hvorfor de er gået meget lidt op i at levere et godt stykke grundlæggende arbejde med at støbe gulvet.

Jeg har ikke haft skrevet ind i tilbuddet at der skulle være fald jf BR18, det tænkte jeg var en selvfølge? 

Entreprenør har støbt gulv i bryggers og badeværelse. I badeværelse var 30 mm bassin-regel ikke overholdt, hvorfor de har haft brækket gulvet op omkring afløb, sænket afløb, og så støbt igen i dag. Nu kan jeg godt se muligheden for at efterleve de 30 mm. Dog har de ikke fixet bagfald på det øvrige gulv udenfor bruseniche - det falder ca 0,4% væk fra afløb. Og efter denne gang støbning er der en meget ujævn kant tilbage, og vel godt 20 mm mellem afløb og den kant, som jeg så bliver nødt til at fylde ud selv - kan det også gøres med gulvspartel? Jeg føler det er en ret svær opgave jeg pludselig er kommet på her... se billeder. Der er også pludselig et ret stort hul (35-40mm) ved afløbet til håndvask, som så også er overladt til mig at fixe.

I bryggers er de 30 mm nærmest umulig at opnå. Der skal slibes rigtig meget ned omkring afløb, vel 25 mm hele vejen rundt - den afrundede kant der er bygget op på det sidste billede skal helt væk og fliserne skal helt ned i niveau med afløbsristen i laveste position, før at der er en lille chance for at nå 30 mm. Samt de har ikke lavet fald til afløb rundt om, der er 0% - selvom der er gasfyr, kedel, hårde hvidevarer osv lige oven over. Så det skal jeg også selv fixe med fliseklæb og gulvspartel - igen.. kan det virkelig være rigtigt?


Tilføjelse: I tilbud står der faktisk "støbe gulv klar til lægning af 10 mm klinke". Og "der laves ensidigt fald i bruseområde og mindre fald på gulv til afløbsrende".
Det er vel en ret tydelig aftale tekst. Så er det vel bare at de kommer med enten spartel eller beton sliber. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gulvet udenfor nichen må principielt godt være vandret, men det anbefales selvfølgelig at der er fald mod afløb i gulvet udenfor nichen,  0,4% er indenfor tolerance for planhed og man kan godt rette dette op i klæberen.

Hvis du så har et tilbud der specificerer "mindre fald" i området udenfor nichen og der så rent faktisk er bagfald ville jeg se om jeg ikke kunne handle den af på at de skal slibe af så faldet bliver rigtig vej.
I bryggers kan jeg ikke afgøre om støbningen leverer ift tilbudstekst. Overordnet er bryggers med gulvafløb også vådrum. På samme måde som badeværelsesgulv udenfor nichen er der ikke krav men anbefaling om fald mod afløb men de 30mm skal uanset kunne overholdes, det ser umiddelbart svært ud ift ristens placering, om de vil slibe/høvle eller støbe om kan jeg ikke afgøre.

Glad for at det ikke er min murer og for at han ikke også skulle lave flisearbejdet!

Jeg ville starte med at forholde kritikken overfor entreprenøren og se hvad de siger, sørg for at dokumentere grundigt med billeder og tilbyd dem at fremsende kopi af ankepunkterne. Sørg for at få alt kommunikation på mail! Hvis automatreaktionen er at de sender aben videre til deres underleverandør uden at reagere på en måde for at holde en kunde glad ville jeg meddele dem skriftligt at du tilbageholder en del af aftalesummen for denne opgave indtil det leverer ift tilbudet.

/BOFH 




Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også