Kondensator

Jeg har en kanalventilator hvor jeg mistænker at kondensatoren er gået. Men jeg er usikker på hvilken ny model jeg bør købe. Som jeg kan læse mig frem til findes der start og kør, altså 2 typer. Er der nogle der ud far billedet kan hjælpe med hvilket ny kondensator jeg bør købe?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du køber bare en magen til den viste. Men er du sikker på at kondensatoren er defekt?

fase
Nu er jeg ikke elektriker, så nej, jeg er ikke helt sikker. Men ventilatoren kan jeg få til at brumme lidt engang imellem når jeg tænder og slukker for den. Og jeg kan måle 230V ind i kondensatoren men ingen volt overhovedet ud. Og så tænker jeg at det måske kan være den. Ventilator er helt ny og kørte ca. en halv time, hvorefter den pludselig stoppede. En anden ting jeg har kunne Google mig lidt til, det er at en tommelfingerregl siger at størrelsen på kondensatoren skal være ca. 0,075uf pr. watt motor. Og da motoren bruger 29 watt under det mig så at kondensatoren kun er på 0,8uf. Den burde vel så være på omkring 2,0uf. Men tænker det nok er mig der er gal på den. Hvorfor skulle producenten putte en for lille kondensator i deres ventilator :-) Jeg har spurgt producenten om de kan oplyse hvilken kondensator jeg bør købe til ventilatoren. Til min store overraskelse kan de ikke svare på det.
Du måler 230V på kondensatoren. I forhold til hvad, nullen? Hvilken spænding måler du over kondensatoren?

fase
Ja, når jeg måler mellem fase og nul på forsyningen, så måler jeg selvfølgelig 230V. Når jeg måler fra samme nul til den ene leder "ind" til kondensatoren, så måler jeg også 230V. Men når jeg så måler på lederen "ud" af kondensatoren, så er der intet at måle. Jeg tænker jeg vel bør have 230V både før og efter kondensator?
Den ene af kondensatorens klemmer er sikkert forbundet til nul. Derfor måler du nul volt. Du kunne måle over kondensatorens klemmer. Har du målt modstand i motorens viklinger? Er der en termosikring i motoren? Har du ikke et billede af forbindelserne til motoren?

fase
Annonce
Uha, nu bliver det så noget mere kompliceret end jeg har kompetencer til, så dine spørgsmål kan jeg ikke svare på.

Måske billedet kan hjælpe lidt. Men ellers må jeg sku ofre en elektriker😊

1 er fasen fra forsyning som forsvinder ned til motoren
3 er nul fra forsyning som forsvinder ned til motoren
Kondensator er monteret på klemme 4 & 5
Når jeg måler ml. klemme 3 nul og klemme 4, så måler jeg 230V
Når jeg måler ml. klemme 3 nul og klemme 5, så måler jeg ingen ting

Det som bare undre mig, det er jo at fasen nede fra motoren kommer op til klemme 4, går ind i kondensatoren, men på klemme 5 som kommer ud af kondensator, der måler jeg ingen ting. Burde jeg ikke kunne måle 230V både før og efter kondensator?
Hvis du vil afprøve kondensator kan du tage den ud. Så sætter du 230 v på ledningsenderne, tager det fra igen og umiddelbart efter kortslutter du de 2 ledninger. Kommer der et lille smæld og en gnist virker kondensator.  
Det kan jp være at ventilator har fået en skad, en lille bule eller lignende så du skal være sikker på at den kan køre rundt.
Når du sætter strøm på den kan du men en lille pind ( f,eks, blyant) skubbe ventilatoren i gang. Kører den så er det sandsynligvis kondensator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis