Skal disse tagsten på gavlen genmonteres?

Mørtlen under tagstenene på gavlen er nylavet for 5 måneder siden. Det har dog altid generet mig, at fliserækken ser ujævn ud. For første gang besluttede jeg mig for at kravle op og kigge nærmere og bemærkede, at der er nogle store huller, hvor tagstenene hænger sammen. De ser ikke helt på plads. Skal det laves om? Eller er det bare en æstetik, som jeg ikke behøver at bekymre mig om?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer meget an på om der er undertag. Er der det så er det kun æstestisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så skal tagsten ligge lidt mere præcis, for ikke at risikere snefygning ind over muren. 
Det er dog et omfattende projekt, som jeg ikke lige ville give mig i kast med her inden vinter.
Når man lægger tagsten, så er de naturligvis beregnet til at ligge på en lige lægte og at den enkelte række ligger an på den næste.
Hvis lægten ikke er helt lang nok ud over muren, så skal den sidste sten ligge i mørtel puden. Så når du skriver at mørtelen er lavet for 5 mdr. siden så kunne det tyde på at stenene allerede der har dykket lidt med øverste yderspids. Så vil inderste nederste spids komme tilsvarende op. 
Så løsninger er at tage den yderste række af, hugge lidt i mørtelen så man er sikker på at der er plads, og så lægge stenene på plads igen. 
Man lægger mørtel puden ned og sætter så stenen på plads. Er der fastholde fjeder så skal de i alle sten her yderst. Så støder man stenen lidt ned med skaftet på murehammer, indtil den ligger hvor den skal uden at løfte inderkanten. 
Det kræver enten stillads, eller her hvor du har et skur under måske bedre ved leje af trailer lift, som kan nå ind over skuret. Husk at skrabe overskuds mørtel af med det samme og rengøre lidt bedre end ved sidste mørtel reparation. Det tyder på at arbejdet er gjort fra tagstige og der kan man ikke lave det ordentlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-10-2023 11:08:17

 Er der fastholde fjeder så skal de i alle sten her yderst. 

Fagnormen har i en del år været at yderste række også skal skrues foruden at bruge en binder, dette for at forhindre at yderkanten løfter sig fordi der ikke er en "nabo" til at holde den side nede - mange vindskedesten kommer med forberedte huller til dette. 



/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis