Byg selv sauna - 20 Kw sauna ovn HJÆLP!

Hej LDS
Jeg planlægger at bygge en sauna bagerst i min have som primært skal bruges til saunagus, ergo der skal en kraftig ovn til.
Saunaen skal foreløbig være 4x2,5x2,3 m = 26 m3.
Dette betyder, at der mindst skal en 18-20 Kw ovn til.
Jeg bor på et nedlagt gartnerri, så grunden bliver forsynet med 16mm2 og 50A til et gammelt fyrhus. Derfra løber der en forsyning ind til min undertavle i boligen på ca 150m2, med en 32A forsikring.

Mine spørgsmål er så:
Når ovnens specifikationer siger 3 x 50A. Er det så 50A til hver sikring, altså 150A i alt. Eller mener de 50A sikring foran ovnen?  
Kan det overhoved svare sig at ''købe'' flere ampere fra forsyningsselskabet? Og i det tilfælde, hvor mange er nok til mit projekt? 15A? 20A?
Hvad er jeres mening?
Alt hjælp, rådgivning og fif kan bruges!
Spørg endelig, hvis jeg skal uddybe nogle ting.
Tak for på forhånd

Mvh

Marcus Fuglsang Rasmussen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din ovn har en effekt på 20 kW. Det svarer til et strømforbrug på 29A, så en sikring på 50A er på den sikre side. Det betyder 50 A i hver sikring, som forsyner det tredelte varmelegemet med 20/3 kW altså ca. 7 kW. Jeg ville prøve med en sikring på 35 A. Det giver 15 A til huset.
Det er jo ikke sikkert, at der samtidig med saunaen bliver brugt store strømslugere i husholdningen og saunaovnen er formentlig termostatstyret, så effekten ikke bliver brugt hele tiden. Det kaldes samtidighedsfaktor. Uden at ville blive hængt op for det ville jeg prøve om det ikke går med de nuværende 50 A. 
I øvrigt må 16 mm2 sikres med 63 A.

fase
Tak for svar Fabian.
Hvis jeg må spørge, hvordan er du kommet frem til 29A?

S. Fabrin skrev den 23-10-2023 18:22:51

Din ovn har en effekt på 20 kW. Det svarer til et strømforbrug på 29A, så en sikring på 50A er på den sikre side. Det betyder 50 A i hver sikring, som forsyner det tredelte varmelegemet med 20/3 kW altså ca. 7 kW. Jeg ville prøve med en sikring på 35 A. Det giver 15 A til huset.
Det er jo ikke sikkert, at der samtidig med saunaen bliver brugt store strømslugere i husholdningen og saunaovnen er formentlig termostatstyret, så effekten ikke bliver brugt hele tiden. Det kaldes samtidighedsfaktor. Uden at ville blive hængt op for det ville jeg prøve om det ikke går med de nuværende 50 A.
I øvrigt må 16 mm2 sikres med 63 A.

Mvh

Marcus Fuglsang Rasmussen
Selvfølgelig må du spørge om, hvordan jeg kommer frem til, at strømmen er 29A. Du får et par formler.
P(W) = I(A) *U(V) sådan generelt. Ved trefaset belastning er P (kW) = I(net) *U(net*1,73/1000). Eller P = I * 0,69.
I = 20/0,69 => I = 29A.

fase
@Marcus du kan også tænke på det som 20.000W fordelt ligeligt på 3 faser = 6.666W divideret med fasespændingen 230V = 29A.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis