Armering fundament

Hej,
Minimumarmering siger 0,2 så i mit tilfælde hvor jeg har 50cm x 75cm fundament så kan jeg regne mig frem til at jeg skal bruge 7stk Ø12 samt en støttebøjle i Ø8 men hvordan sætter man 7stk fast ? Havde det været 6stk havde jeg lagt 3 i top og 3 i bund men nu siger beregningen 7stk. Alternativt kunne jeg vælge Ø16 så kan jeg nøjes med 6stk samt Ø8 støttebøjle men den kan jeg ikke bøje selv i hjørnerne så hvad gør man ? Det er til en tilbygning.

Mvh,
John
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok bare runde op til 4 i top og 4 i bund.. i virkeligheden ville jeg nok lave det uden, eller smide et par stænger i den våde beton og rage dem i med en skovl.. hvis du har gravet ud til intakt jord uden indhold af organisk materiale, så er armeringen overflødig, hvis bare du støber med en relativ svag beton..
Hvad er en svag beton ? Jeg har tænkt mig at bruge fabriksbeton da jeg næppe skal til at lave 7.5m3 beton i blandemaskine, det tager for lang tid. Ifølge hvad jeg læser mig frem til så er minimumsarmeringen 0,20% af betontværsnittet lige meget beton og underlag. Måske er det bare et tommelfinger regel. 🤷‍♂️

Hvis nu det er man laver armering som beskrevet ovenover med bøjler er det ok at lægge nogle AL lister i bunden af renden for at hæve armeringen 5cm fra bund så den ikke ruster så hurtigt ?  
Det er en meget speciel fundament du skal have støbt hvis du skal bruge Ø12 eller 16 til armering. Jeg ser man smider 2 x Ø8 ned når der er ca. 10-15 cm beton og igen 2 x Ø8 når man nærmer sig toppen. De stødes så lidt ned med skovlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-10-2023 23:36:25

Det er en meget speciel fundament du skal have støbt hvis du skal bruge Ø12 eller 16 til armering. Jeg ser man smider 2 x Ø8 ned når der er ca. 10-15 cm beton og igen 2 x Ø8 når man nærmer sig toppen. De stødes så lidt ned med skovlen. 

Min rende er 50cm så jeg vil nok holde mig til 4stk Y12 i top og 4stk Y12 i bund samt Ø8 som ramme til at holde dem. Det burde være mere end rigeligt.

Det ligner fuldstændigt det her billede
Jeg har set sådan en kassearmering i bærende betonbjælker i større byggeri, men aldrig i fundamenter til enfamilie huse. 
Men det skal nok holde det er der ingen tvivl om. 

Annonce
ev elmand skrev den 24-10-2023 15:38:22

Jeg har set sådan en kassearmering i bærende betonbjælker i større byggeri, men aldrig i fundamenter til enfamilie huse.
Men det skal nok holde det er der ingen tvivl om. 

Glemte lige at spørge, for at løfte kassearmering op fra jord er det ok at bruge AL lister f.eks på 50mm for at sikre at armeringen ikke kommer i kontakt med jord/vand ?

Det er nok bedre at hænge den op i nogle reb. Altså en lægte/bjælke tværs over grøften og så holde den oppe med et reb hvert sted. Så er du mere sikker på at der ikke er adgang for fugt der hvor Al lister er. 

Drop armeringen, og bestil beton med stålfibre.
Sammenlignet med det voldsomme jernbinderi der lægges op til her, er det samme pris men meget hurtigere.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 27-10-2023 09:44:02

Drop armeringen, og bestil beton med stålfibre.
Sammenlignet med det voldsomme jernbinderi der lægges op til her, er det samme pris men meget hurtigere.

Lige præcis det forslag vil jeg følge. Tak ! Har snakket med beton firmaet og ingeniøren og beton firmaet er ved at undersøge hvor mange fibre der skal i betonen som svarer til 2 x Y12 top og 2 x Y12 i bund (det som ingeniøren foreslog). 

Desværre har jeg dummet mig gevaldigt (nybegynder fejl) at jeg har gravet allerede og det har regnet og nogle af vægene har kolapset. Jeg har pumpet vandet op men det bliver ved med at regne og der kommer vand. Har i nogle gode forslag hvad man gør nu ? Skal jeg lægge en presenning over det hele og så vente til der kommer nogle dage uden regn (jeg skal kunne planlægge ca. 4dage før så jeg kan bestille betonen. Jeg har også fået at vide fra en ingeniør at jeg kunne smide noget bundsikringsgrus men ved ikke hvad det er bedst at gøre. Jeg har vedhæftet nogle stemningsbilleder med før og efter jeg har pumpet vandet op igår.
Det er selvfølgelig lidt sent nu, men du skulle ikke have gravet renden før tidligst dagen inden du støber.

Smid en entreprenør dykpumpe ( en pumpe uden svømmer ) ned i renden på laveste sted og lad den køre. Når renden så er nogenlunde tør og vejrudsigten fornuftig bestiller du beton.
Du skal naturligvis rense alt det der er skredet sammen op lige inden betonen leveres.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis